• بازدید : 53 views
  • بدون نظر

خرید و دانلود
با قیمت 2,000 تومان

خرید دانلود تحقیق و مقاله مديريت استراتژيك هنر و علم تدوين+ارزانتر از همه جا آماده ارائه به دانشجویان و علاقمندان گروه هدف+۲۸ص

چکیده :

پيشگفتار

مديريت استراتژيك هنر و علم تدوين, اجرا و ارزيابي براي رسيدن به هدفهاي بلند مدت مي­باشد. آنچه‌ كه‌ سالهاست‌ كمبود آن‌ را در حوزه‌هاي‌ مختلف‌ مديريت‌ و برنامه‌ريزي‌ كشور احساس‌ مي‌كنيم‌ فقدان‌ برنامه‌ريزهاي‌ شفاف‌، دقيق‌، قابل‌ اندازه‌گيري‌ و ارزيابي‌ براي‌ آينده‌ است‌. به‌ نظر مي‌رسد از گذشته‌هاي‌ دور تاكنون ‌هميشه‌ آينده‌ براي‌ همه‌ اقشار جامعه‌ حتي‌ مديران‌ و برنامه‌ريزان‌ رازآلود و پرابهام‌ و شديداً ناشناخته‌ بوده‌ است‌، در صورتي‌ كه‌ بگفته‌ كن‌كاكس‌ مي‌توان‌ براي‌ آينده‌ برنامه‌ريزي‌ كرد و خود خالق‌ آينده‌ بود. اگر مقصدي‌ را كه‌ در آينده‌ بايد به‌ سوي‌ آن‌ حركت‌ كنيم‌ با تمامي‌ ابعاد و ويژگي‌هايش‌ بازشناسيم‌ و مختصات‌ نقطة‌ شروع‌ خود را بدرستي‌ بازيابيم‌ مي‌توان‌ با ره‌توشة‌ امروز و شناسايي‌ همه‌ موانع‌ و ضعف‌ها، مسير راه‌يابي‌ به‌ مقصد را با گامهاي‌ اصولي‌ و منطقي ‌تدوين‌ كرد. ولي‌ اگر ندانيم‌ كه‌ مقصد و آمال‌ ما كجاست‌ و خرد جمعي‌ به‌ تفاهم‌ و اجماع‌ در اين ‌زمينه‌ها راه‌ نيافته‌ باشد. بايد مطمئن‌ باشيم‌ كه‌ جامعه‌اي‌ تنيده‌ با روزمرگي‌ خواهيم‌ داشت‌ و در انبوهي‌ از چه‌ بايد كردها گرفتار و اسير خواهيم‌ شد. اين‌ موضوع‌ ما را به‌ ياد جمله‌اي‌ از مرحوم‌ دكتر شريعتي‌ مي‌اندازد كه‌ مي‌گويد «اگر فهميديم‌ كه‌ چه‌مي­خواهيم، خواهيم‌ فهميد كه‌ چه‌ بايد كرد». متأسفانه‌ ندانستن‌ اينكه‌ چه‌ مي‌خواهيم‌ درد امروز جامعه‌ ماست‌. اميد كه‌ طرح‌ تفكرات ‌مديريت‌ استراتژيك‌ و گسترش‌ و عمق‌يابي‌ آن‌ در سطوح‌ مختلف‌ جامعه‌ بتواند بسترساز تدوين‌ برنامه‌هاي‌ دقيق‌ و زيربنايي‌ براي‌ آينده‌ باشد.

مديريت يكي از مهمترين اركان تمام فعاليتهاي دنياي كنوني ما مي باشد. با توجه به اينكه كشور ما از لحاظ رخدادهاي طبيعي يكي از پر مخاطره ترين كشورهاي جهان مي باشد موضوع مديريت در بحران اهميت ويژه اي دارد كه در سالهاي اخير بخصوص با تهيه طرح جامع امداد و نجات مورد توجه بيشتري قرار گرفته است. استفاده از فن آوري هاي روز و سيستم هاي رايانه اي از مهم ترين مولفه هايي است كه امروزه در بحث مديريت بحران مورد الزام قرار گرفته است. سيستم اطلاعات جغرافيايي يا GIS يكي از علومي استكه كاربردهاي فراواني در زمينه هاي مختلف داشته و توجهات فراواني به استفاده از آن در عملياتهاي امداد و نجات شده است به طوري كه مقالات فراواني در اين زمينه نيز ارائه گرديده است.

مقدمه

ما در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه هميشه در حال تغيير و تحول است. رشد سريع علم و تكنولوژي، تغييرات شرايط اقتصادي، سياسي و اجتماعي سازمان را تحت تأثير خود قرار مي‌دهند. بنابراين سازمانها بايستي در درون خود داراي يك مكانيزم مناسب براي تطبيق خود با تحولات علمي، تكنولوژي و اجتماعي باشند و دائما”همه سيستم­هاي فني و منابع انساني خود را توأماً توسعه داده و آنها را به روز نمايند. مديريت استراتژيك منابع انساني، با استفاده از روش­هاي SPACE  و SWOT استراتژي­هاي موفقي را براي مديريت منابع انساني پيشنهاد و انتخاب مي‌نمايد. در اين فرآيند سازمان از تعداد صحيح، نوع و تخصص و مكان و زمان مناسب، كارآمدي و… مطمئن مي‌گردد.

نگرش استراتژيك به روندهاي اساسي جامعه از ضرورت‌هاي بنيادين مديريت توسعه است. توسعه بدون رويكرد استراتژيك با مسايل جامعه و بدون طراحي فرآيندهاي درازمدت براي رشد هر بخش از فعاليت‌هاي اقتصادي مي‌تواند به اتلاف وسيع منابع مادي و معنوي كشور منجر شود. امروز تعميق نگرش استراتژيك در دستور كار مديريت سياسي- اجرايي كشور قرار گرفته است و دولت در قالب گروه‌هاي كاري- مشورتي تخصصي حركت براي ساماندهي برنامه‌هاي استراتژيك توسعه را آغاز كرده است، اما طراحي و پيشبرد برنامه‌هاي استراتژيك نه فقط نيازمند به كارگيري مديراني است كه رويكردي استراتژيك با مسايل دارند، بلكه آموزش هرم مديريت كشور تا پائين‌ترين رده‌هاي سرپرستي با اين مفهوم و قانونمندي­هاي علمي آن در هماهنگ ساختن همه نيروهاي اجتماعي در جهت توسعه‌اي پايدار ضروري است.

آينده به قدري سريع حركت مي­كند كه نمي توان آن را پيش­بيني كرد، لذا بايد به جاي برنامه­ريزي محض، بر روي ديدگاه استراتژيك در شرايط محيطي با پاسخگوئي سريع سرمايه­گذاري كرد.

شتاب تغييرات سبب تغيير  قواعد پيروزي در تجارت و صنعت شده است. شرايط جديد، توانمندي­هاي فكري فراتر از تك­تك ابر مردهاي كارآفرين را مي­طلبد و بايد با مكانيسم­هايي به تجمع دانايي پرداخته تا بتوان به بهترين دستاوردها رسيد.

مديريت استراتژيك با استفاده از جديدترين تحقيقات، تجربيات و تجزيه و تحليل­هاي موردي توانسته است زمينه را براي تقويت بينش، دانش و مهارت­هاي مناسب براي رويارويي با دنياي امروز كه با شتابي متفاوت از گذشته در حال تغيير است، فراهم آورد.

مديريت استراتژيك يك حوزه ميان­رشته­اي است كه حوزه­هايي چون اقتصاد، مهندسي،‌ بازاريابي،‌ مالي و رفتار سازماني و … را در بر دارد. هر يك از اين حوزه­ها داراي واحدهاي تجزيه و تحليل،‌ فرضيات و روش­هاي تحقيقاتي متفاوت مي­باشند. به دليل اين تنوع،‌ نظريه­پردازي در زمينه مديريت استراتژيك روش­هاي بسيار گوناگوني از تحقيق را مي­طلبد. اين تحقيق تلاشي است در تبيين اينكه يك محقق خوب مديريت كيست؟ و يك تحقيق خوب مديريت چگونه است؟ سپس روش­هاي مختلف تحقيقات سازماني به ويژه در زمينه مديريت استراتژيك مورد بررسي قرار مي­گيرند.

با توجه به رقابت فزاينده در سطح جهان، مسأله در دستداشتن بازارها هم از لحاظ عرضه كالا و خدمات و هم از لحاظ تأمين منابع براي انجام فرايندهاي منتهي به توليد كالا و خدمات و در نظر‌داشتن اينكه اين مجموعه فعاليتها به هر حال در قالب سيستم­هاي خرد و كلان و مرتبط به هم صورت مي­گيرد. توليد كالا و خدمات به هر شكل و تحت هر عنوان متأثر از عوامل بي­شمار هستند.

امروزه يكي از مهم­ترين مقوله­هايي كه سازمانها براي حصول موفقيت در آينده مي­توانند از آن بهره گيرند، مديريت استراتژيك است كه عمر زيادي از معرفي و بكاربردن آن نمي­گذرد، به تعبيري الگوي مديريت جامع را ارائه مي­دهد. بقاء و تداوم سازمان‌ها و همچنين توسعه آنها نيازمند درك به هنگام فرصت‌هاي محيطي و تغييرات در قواعد بازي است, سازمان­‌هايي كه توان درك  قواعد جديد  بازي را دارند, شانس بيشتري براي بهره‌مندي از فرصت‌ها مي‌يابند. تكنولوژي‌هاي جديد, نگرش‌هاي نو و روش‌هاي نوين, همه مي‌توانند قواعد موجود را دگرگون ساخته و شرايطي كاملاً نوين براي بازي بيافرينند. تشخيص به موقع, ضرورت و جهت چرخش, كاري بسيار دشوار است و ”نيازمند توسعه ظرفيت تفكر استراتژيك” و درك درست مفهوم استراتژي و چگونگي ايجاد و اجراي آن مي‌باشد.

برخي از مردم, استراتژي را واژه‌اي نو مي‌انگارند, اما اين پديده سابقه‌اي طولاني دارد و تنها در قرن كنوني است كه متفكران و صاحب‌نظران براي حل مسائل مبتلا به جوامع و سازمان‌ها بيشتر به آن پرداخته و از آن سود جسته‌اند. در پي آن است كه از معاني مفاهيم و كاربر‌دهايي كه اين واژه از زمان‌هاي كهن تا به امروز داشته است بكاهد و چگونگي ايجاد و بهره­‌جويي از آن در سازمان­هاي پيشرفته را تشريح كند.

استراتژي عبارت ‌است از الگو يا طرحي كه هدف‌ها, سياست‌ها, و زنجيره‌هاي عملياتي يك سازمان را در قالب يك كل به هم پيوسته با يكديگر تركيب مي‌كند. مديريت استراتژيك, مديريت در شرايط پر‌تلاطم و رقابتي جهاني است.


تاريخچه

انسان از اولين روزهاي خلقت خود با مفهوم مديريت همراه بوده است. اما براي اولين بار اين چيني‌ها بودند كه در حدود ۱۱۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح, به صورت سازمان­‌يافته چهار وظيفه مديريتي برنامه‌ريزي, سازمان‌دهي, رهبري و كنترل را تجربه كردند. بعد از آنان نيز ايرانيان, مديريت را  با تجربيات و نگرش‌هاي خود آزمودند. در حدود سال‌هاي ۳۵۰ تا ۴۰۰ قبل از ميلاد, يونانيان مديريت را بعنوان يك هنر متمايز تشخيص داده و رويكردي علمي را براي آن ابداع نمودند. در آغاز قرن بيستم, مديريت بعنوان يك رشته و مقوله رسمي و ساخت­يافته مطرح شد.

۳۴۰ سال قبل از ميلاد مسيح سردار چيني به نام سان تزو (SUN-TZU) كتابي تحت عنوان هنر جنگ را نوشت كه در آن بسياري از مفاهيم رويكرد استراتژي معرفي شده است. در اوايل دهه ۱۹۶۰ وزارت دفاع آمريكا، تجربيات مهم و استراتژيك مربوط به جنگ جهاني دوم را تدوين كرد و مباني برنامه­ريزي استراتژيك را پايه­گذاري كرد. دو سال بعد آلفرد چندلر (Alfred Chandler)، استاد دانشگاه هاروارد و در سال ۱۹۶۵ كنت اندروز (Keneth Andrews) اين مفاهيم را در دنياي كسب و كار مطرح ساختند. ايگورانسوف (I.ANSOFF)، مديرعامل شركت لاكهيد، اين ايده را در شركت خود با موفقيت پياده كرد و به اين ترتيب توجه همگان به رويكرد برنامه­ريزي استراتژيك جلب شد و از دهه ۱۹۶۰ تاكنون برنامه­ريزي استراتژيك يكي از مطرح­ترين مفاهيم مديريت بوده است.

خرید و دانلود

با قیمت 2,000 تومان
  • انتشار : ۰۴ فروردین ۹۵
  • دسته بندی :
  • نویسنده :

عتیقه زیرخاکی گنج