• بازدید : 69 views
  • بدون نظر

خرید و دانلود
با قیمت 4,500 تومان
این فایل در ۶صفحه قابل ویرایش تهیه شده وشامل موارد زیر است:

برنامهريزي, فرآيند آگاهانه و سيستماتيك تصميمگيري در مورد اهداف و فعاليتهاي آينده يك فرد, گروه, واحد كاري يا سازمان است. 
فرآيند مبنايي برنامهريزي: 
۱٫       تحليل موقعيتي: برمبناي رويكرد احتمالي (پيشامدهاي آينده), برنامهريزي با يك تحليل موقعيتي آغاز ميشود. برنامهريزان بايد در چارچوب محدوديتهاي زماني و منابع, اطلاعات مرتبط با مساله مورد برنامهريزي را جمعآوري, تفسير و خلاصه (جمعبندي) نمايند. 
۲٫       ارايه اهداف و طرحهاي ممكن (گزينههاي پيش رو): اين مرحله, جايي است كه بايد بر خلاقيت تاكيد ورزيد و مديران و كاركنان را تشويق كرد تا برپايه نگرشي وسيع به امورشان بينديشند. 
الف. ”اهداف“, همان مقاصد يا غايتهايي هستند كه مديران قصد رسيدن بدانها را دارند. اهداف ميبايست مشخص, چالشي و واقعگرايانه باشند
.       ارزيابي اهداف و طرحها: تصميمگيرندگان بايد مزايا, مضرات و تاثيرات بالقوه هر گزينه پيش رو (هدف و طرح) را ارزيابي نمايند. 
۴٫       انتخاب هدف و طرح: حال برنامهريز در موقعيتي است كه بايد مناسبترين و امكانپذيرترين اهداف و طرحها را برگزيند. 
۵٫       پيادهسازي و اجرا: بايد مديران و كاركنان, طرح (برنامه) را درك نموده, منابع موردنياز آن را در اختيار داشته, و براي انجام آن برانگيخته شوند. 
۶٫       پايش و كنترل: از آنجاييكه برنامهريزي, فرآيندي پيشرونده و تكرارشونده است, بايد مديران مستمراً عملكرد واحدهاي تحتتكفلشان را از جهت تطابق با اهداف و برنامههاي واحد, تحتنظر داشته باشند. 
  
سطوح برنامهريزي 
الف. برنامهريزي استراتژيك: 
برنامهريزي استراتژيك دربردارنده تصميمگيريهايي است كه راجع به اهداف و استراتژيهاي بلندمدت سازمان ميباشند. 
۱٫       ”اهداف استراتژيك“, مقاصد و غايتهاي عمدهاي هستند كه مرتبط با بقا, ارزش و رشد سازمان هستند. 
۲٫       ”استراتژي“, الگوي يا چارچوبي از اعمال و تخصيص منابع است كه براي دستيابي به اهداف سازمان طراحي شده باشد. 
ب. برنامهريزي تاكتيكي و عملياتي: 
۱٫       ”برنامهريزي تاكتيكي“, اهداف و طرحهاي استراتژيك را به اهداف و برنامههاي مشخص تبديل (ترجمه) مينمايد كه مرتبط با بخش خاصي از سازمان ميباشند. 
۲٫       ”برنامهريزي عملياتي“, رويهها و فرآيندهاي خاص موردنياز در سطوح پايين سازمان را مشخص مينمايد. 
  
برنامهريزي استراتژيك: ديروز و امروز 
مديريت استراتژيك, تمامي مديران سازمان را در تدوين و اجراي اهداف استراتژيك و استراتژيها دربرميگيرد. گامهاي كلي برنامهريزي استراتژيك را ميتوان به اجمال اينگونه برشمرد: 
گام ۱: تعيين ماموريت, ديدمان (چشمانداز) و اهداف 
۱٫       ”ماموريت“, مقصود و ارزشهاي اصلي سازمان (و حوزه عملكرد آن) را مشخص مينمايد. در واقع, عبارتي است كه دليلِ وجودِ سازمان (يا فلسفه وجودي آن) را بيان ميدارد. 
۲٫       ”ديدمان استراتژيك“, فراي بيانيه ماموريت سازمان رفته و چشماندازي را مشخص ميكند كه شركت (يا سازمان) بدانجا ميرود و به آن تبديل ميشود. 
گام ۲: تحليل فرصتها و تهديدهاي خارجي 
توفيق مديريت استراتژيك وابسته به ارزيابي صحيح و همهجانبه محيط سازمان است. شايان ذكر است ”ذينفعان“, افراد و گروههايي هستند كه از حصول ماموريت, اهداف و استراتژيهاي سازمان, تاثير و تاثر ميپذيرند. ذينفعان عبارتند از:خريداران, تامينكنندگان, رقبا, سازمانهاي دولتي و قانونگذار, اتحاديهها و گروههاي كارگري (يا كارمندي), جامعه مالي, مالكين و سهامداران, و انجمنهاي بازرگاني و تجاري. 
گام ۳: تحليل نقاط قوت و ضعف داخلي 
همزمان با تحليل محيط بيروني سازمان, بايد نقاط قوت و ضعف حوزههاي كاري عمده داخل سازمان نيز مورد ارزيابي و سنجش قرار گيرند. در اين راستا بايد منابع (و ميزان آنها) و شايستگيهاي محوري سازمان مشخص گردند تا بتوان آن را با ديگران مقايسه كرد. 
۱٫      منابع و شايستگيهاي محوري: 
الف. ”منابع“, وروديهاي توليد سازمان هستند كه ميتوان از طريق ذخيرهسازي (و تجمع آنها) در يك بازه زماني, عملكرد شركت را بهبود بخشيد. 
ب. ”شايستگيهاي محوري“, به آن چيزهايي اطلاق ميشود كه يك شركت, قادر به انجام آن, به طور ويژه, نسبت به ديگر رقبايش است. 
۲٫       ترازيابي: 
”ترازيابي“, فرآيندي است كه كاركردها و مهارتهاي اصلي يك شركت با ديگر شركتها (يا مجموعهاي از شركتها) مقايسه ميگردد تا مشخص شود چقدر ميتواند ”خوب“ عمل كند. 
 
گام ۴٫ تحليل SWOT و تدوين استراتژي 
به بررسي و مقايسه نقاط قوت و ضعف, و فرصتها و تهديدها, عموماً تحليل SWOT اطلاق ميشود. اين تحليل, مديران را قادر ميسازد تا واقعيتها و پيشبينيهاي عمده منتج از تحليل داخلي و خارجي سازمان را استخراج و جمعبندي نمايند. 
۱٫       استراتژي شركتي (كلان): استراتژي كلان شركت, مجموعه كسبوكارها, بازارها يا صنايعي را كه در آن به رقابت ميپردازد و نحوه توزيع منابع درميان آنان را برميشمرد. 
الف. يك ”استراتژي يكپارچهسازي عمودي“, بيانگر توسعه و گسترش حوزه سازمان (دامنه عملكرد) به سمت كانالهاي تامين يا توزيعكنندگان است. 
ب. يك ”استراتژي تنوعگرايي هممحور“, بيانگر حركت به سمت كسبوكارهاي جديدي است كه مرتبط با كسبوكار محوري و اوليه شركت است. 
ج. ”تنوعگرايي مختلط“, استراتژي شركتي كلاني است كه بيانكننده بسط و گسترش شركت به سمت كسبوكارهاي نامرتبط است. يكي از متداولترين تكنيكهاي بررسي و تحليل استراتژي شركتي, ماتريس گروه مشاوره بوستون (BCG) است. 
روندها در استراتژي شركتي: در سالهاي اخير, شركتهاي آمريكايي موجي از ادغامها و تصاحبها را تجربه نمودند. 
۲٫       استراتژي كسبوكار: استراتژي كسبوكار, دربردارنده اقدامات و اعمال عمدهاي است كه جايگاه رقابتي (رقابتپذيري) يك سازمان در بازار را بنانهاده و تقويت مينمايند. 
الف. كسبوكارهايي كه ”استراتژي هزينه پايين“ را در پيش ميگيرند, ميكوشند تا به روشي كارآمد, محصولي استاندارد و بدون زوائد (ظواهر و تجملات خاص) ارايه نمايند. 
ب. در ”استراتژي تمايز“, شركت ميكوشد تا در ابعادي از صنعت خود يا بازارش (كه براي مشتري ارزشمند است), شاخص و يكتا گردد. 
۳٫       استراتژي كاركردي: استراتژيهاي كاركردي توسط هريك از بخشهاي كاركردي و اجرايي سازمان در راستاي پيشتيباني از استراتژي كسبوكار پياده ميشوند. 
گام ۵٫ پيادهسازي استراتژي 
مديران استراتژيك بايد تضمين نمايند كه استراتژيهاي جديد سازمان, به روشي اثربخش و كارا مورد پيادهسازي و اجرا واقع ميشوند. به طور كلي, پيادهسازي استراتژي شامل چهار گام مرتبط ميباشد: 
گام ۱: تعريف وظايف استراتژيك. 
گام ۲: ارزيابي توانمنديهاي سازمان. 
گام ۳٫ تدوين نيازمنديهاي اجرايي (پيادهسازي استراتژيها) 
گام ۴٫ طرح اجرا و پيادهسازي 
گام ۶٫ كنترل استراتژيك 
بايستي يك سيستم كنترل استراتژيك در سازمان طراحي گردد تا مديران را در ارزيابي ميزان پيشرفت سازمان در زمينه استراتژيهايش ياري رسانده و آنان را قادر سازد تا در شرايطي كه اختلافاتي وجود دارد (فاصله با اهداف تعيينشده), اعمال اصلاحگرانه را اتخاذ نمايند. 
بازگشت
 
Free counter
فصل اول 
۱- نام و تعريف رشته 
رشته دكتراي عمومي داروسازي Doctor of Pharmacy (Pharm. D) شاخه اي از علوم پزشكي است كه به منظور رفع نياز هاي خدمات داروئي جامعه در سازمان هاي مرتبط با دارو تاسيس شده است.
۲- تاريخچه رشته و پيشرفت هاي جديد 
با توجه به نياز بشر به درمان بيماري ها و همچنين پيشرفت علم شيمي و بيولوژي و همچنين ارتباط تنگا تنگ علوم مختلف و همچنين گشوده شدن عرصه براي ارائه روش هاي جديد درماني بااستفاده از دارو هاي جديدتر و موثر تر رشته داروسازي از ابتداي قرن بيستم به عنوان يك رشته مستقل مطرخ گرديد كه اين امر در ايران با استقلال اين رشته از رشته پزشكي و تاسيس دانشكده داروسازي در سال ۱۳۱۳ در دانشگاه تهران محقق گرديد. به مرور زمان و با توجه به نياز كشور به استفاده از خدمات داروسازان و همچنين احساس ضرورت بر تدوين برنامه هاي تحصيلي اين رشته، دانشكده هاي داروسازي ديگري در تبريز، اصفهان، مشهد، اهوازو سپس شهيد بهشتي، كرمان، شيراز، ساري و كرمانشاه تاسيس گرديد. همچنين برنامه رشته داروسازي به صورت مدون در سال ۱۳۶۱ توسط شوراي انقلاب فرهنگي ارائه كه اين برنامه با كمي تغيير در سال ۱۳۶۷ بازنگري گرديده است. امروزه علاوه بر تاسيس دانشكده هاي داروسازي هر دانشكده به لحاظ رشد و تحولات عظيم علمي اقدام به تاسيس مراكز تحقيقاتي و همچنين با توجه به نياز جامعه به خدمات تخصصي تر اقدام به تاسيس و را ه اندازي رشته هاي تخصصي نموده است.
۳- فلسفه تدوين برنامه ( ارزشها و باورها ) 
حفظ سلامت انسان و محيط زندگي وي از حقوق اصلي او محسوب مي شود و در رشته داروسازي نيز با توجه به كاربردهاي تعيين كننده آن در تامين سلامت جامعه در راستاي تحقق عدالت اجتماعي، بر مد نظر گرفتن اين حق اساسي تاكيد مي شود . دانشمندان مسلمان و ايراني در شناخت محيط زندگي و داروها پيشقدم بوده اند و دراين برنامه بر روح حاكم بر فرهنگ غني ملي در زمينه هاي اقليم شناسي و جنبه هاي اخلاقي بخصوص اخلاق پزشكي تاكيد دارد. همچنين از نيازهاي اساسي انسانها تمايل به رشد و تعالي است و انسانها فطرتا طالب شناخت بهتر خلقت هستند . لذا دراين برنامه بر افزودن اطلاعات ، ايجاد نگرشهاي لازم و تقويت جنبه پژوهشگري و دستيابي به نهانهاي خلقت توجه مي شود و سعي مي گردد با بكار گيري شيوه هاي جديد و قديم تعليم و تربيت در جهت افزايش قدرت تفكر ، استقلال ، تصميم گيري و افزايش توان حرفه اي فراگيرندگان با توجه به نيازهاي جامعه و اولويت هاي ملي با بهره گيري از فراگيري مداوم گام برداشته شود.
۴- رسالت (Mission) 
ماموريت اصلي تربيت دانش آموختگاني است كه مي توانند در نظام هاي بهداشتي و تامين سلامت و آموزشي ، پژوهشي ، برنامه ريزي و خدماتي مربوط به داروها انجام وظيفه كنند با تربيت اين نيروها تامين سلامتي پيشرفت خواهد داشت . همچنين با استفاده از متدها و تكنيكهاي جديد ساخت دارو و ارائه مشاوره به تشخيص درمان و پيش گيري از بيماري ها كمك مي شود. بطور كلي اين رشته بر خلاقيت ، نوآوري ، كارگروهي و اخلاق حرفه اي نيز تاكيد دارد.
۵- چشم انداز (Vision)
در يك دنياي درحال تغيير و. تحول و پيشرفت ، دانش آموخته داروسازي نقش موثر و كارآمدي در ارتقاي سطح علمي در مقطع آموزش و پژوهش و پاسخ گويي به نيازهاي در حال تحول خدمات بهداشتي جامعه را با همكاري ساير متخصصين گروه پزشكي خواهند داشت . اميد مي رود با اجراي موفق اين برنامه آموزشي سطح علمي در اين رشته ارتقا يافته و در حد استانداردهاي بين المللي باشد و كشور و جامعه را با پيشرفت هاي علمي دنيا هماهنگ نمايد. مطابق استانداردهاي بين المللي ، دكتر داروساز بايد جايگاه هاي واقعي خود را در حلقه درمان جامعه كسب نمايد . لذا اميد مي رود كه اين رشته بتواند لااقل در ده سال آينده جايگاه واقعي خود را از لحاظ رفع نيازهاي حرف وابسته در سطح ملي و حتي بين المللي كسب نمايد.
۶- اهداف كلي (Aims)
از دانش آموختگان اين رشته انتظار مي رود اطلاعات عمومي كافي در جنبه هاي مختلف علوم دارويي داشته و نيازهاي جامعه را در اين ارتباط حل نمايد . اهداف كلي اين رشته عبارتند از : 
الف- برآوردن نيازهاي عمومي آموزشي و پژوهشي براي فهم بهتر علم داروسازي وعوامل مرتبط با اين علم 
ب- آشنايي با پژوهش هاي علمي و عملي در حيطه علوم دارويي 
ج) افزايش مهارت ها و آگاهي ها در خصوص 
– شناخت كامل خصوصيات داروهاي موجود در فارماكوپه داروئي
– توانايي اداره داروخانه هاي عمومي و تخصصي و راهنمايي بيماران و مشاوره پزشكان در استفاده درست از داروها
– ساخت داروها و مواد آرايشي بهداشتي در حد داروخانه 
– ساخت داروها و مواد آرايشي بهداشتي در صنعت 
– كنترل كمي و كيفي داروها و مواد غذايي و آرايش بهداشتي 
– پيشگيري از سميت و عوارض جانبي داروها و اطلاع رساني داروها 
– آشنايي با مراجع و رفرانس هاي داروسازي و علوم دارويي 
– توان شناخت و برنامه ريزي براي حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملي 
– فرهنگ ها و عقائد جوامع گوناگون
– امور پژوهشي و آموزشي محيط پيرامون خويش
– تحكيم اخلاق حرفه اي
۷ – نقش دانش آموختگان در برنامه آموزشي
نقش هاي دانش آموختگان اين رشته عبارتند از :
۱) خدماتي 
۲) مديريتي
۳) مشاوره اي و آموزشي
۴) پژوهشي
۸- وظايف حرفه اي دانش آموختگان 
درنقش خدماتي مي توانند در 
۱) داروخانه شهري به عنوان مسئول كه بر حسن اجراي امور نسخه پيچي و راهنمائي متقاضيان خدمات داروئي نظارت دارد، ارائه خدمات نمايد.
۲) داروخانه بيمارستاني به عنوان مسئول فني كه بر حسن اجراي امور نسخه پيچي و تامين داروهاي بخش هاي مختلف بيمارستان و راهنمائي متقاضيان خدمات داروئي نظارت دارد، ارائه خدمت نمايند.
در نقش مشاوره اي و آموزشي مي توانند 
۱) در داروخانه اعم از شهري و بيمارستاني در انتخاب و مصرف صحيح داروها به بيماران و پزشكان كمك نمايند 
۲) با ارائه اطلاعات صحيح به پزشك و بيمار باعث كاهش عوارض سمي و جانبي داروها گردد.
درنقش مديريتي مي توانند 
۱) در سازمانها و موسسات داروئي به عنوان مدير فعاليت نمايد
۲) در كليه امور مربوط به دارو اعم از ارتباط با كارخانه هاي داروسازي يا ديگر مراكز توليد دارو ، و شبكه هاي بهداشتي در سطح اجرائي و نظارتي ارائه خدمات نمايند
۳) در كارخانه هاي داروسازي بر ساخت و كنترل داروها به عنوان مسئول فني نظارت نمايند
در نقش پژوهشي مي توانند ۱) با توجه به اهداف رشته، با مطالعه پيراموني در خصوص الگوي مصرف دارو و نوع بيماري ها منطقه فعاليت به افزايش سطح آگاهي پزشكان در آن منطقه مشخص كمك نمايد. 
۲) در بخش هاي پژوهشي شامل مراكز تحقيقاتي و همچنين تحقيق و توسعه كارخانه هاي داروسازي ارائه خدمات نمايد.
۹- استراتژيهاي تدوين برنامه 
اين برنامه مبتني است براستراتژي تلفيقي ( دانشجو يا استاد محوري بر حسب نوع درس و شرايط ) ، استفاده از فنون جديد يادگيري و ياددهي و پژوهش ، آموزش در محيط كار واقعي ، تحليل وظايف حرفه اي آينده شناخت علوم و ابزارها و تكنيكهاي تخصصي جديد.
همچنين در اين برنامه بر حسب شرايط از فنوني نظير كار و تمرين عملي در محيط آزمايشگاه و فيلد ، كار در گروههاي كوچك ، طرح و حل مسئله ، شيوه هاي آموزشي Modular و خودآموزي ، استفاده از كامپيوتر ، سخنراني ، ارائه سمينار و فعاليت هاي آموزشي نظري توسط فراگيرنده demonstration و evidence based approachكه بيشتر در بخش آموزشهاي باليني و كارورزي ها بكار مي رود استفاده خواهد شد. 
۱۰- شرايط و نحوه پذيرش دانشجو:
پذيرش دانشجو از طريق آزمون سراسري و به صورت متمركز خواهد بود
۱۱- رشته اي مشابه در داخل كشور:
رشته هاي مشابه تأسيس نشده است.
۱۲- رشته هاي مشابه در خارج از كشور:
اين رشته در مقاطع مختلف اعم از ليسانس فوق ليسانس و دكتري در خارج از كشور وجود دارد
۱۳- شرايط مورد نياز براي راه اندازي رشته 
طبق ظوابط شوراي نظارت , ارزشيابي و گسترش دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور مي باشد
۱۴- موارد ديگر ( بورسيه ): ندارد

خرید و دانلود

با قیمت 4,500 تومان
  • انتشار : ۱۲ اسفند ۹۴
  • دسته بندی :
  • نویسنده :

عتیقه زیرخاکی گنج