امپراتور همکاری در فروش فایل
  • بازدید : 85 views
  • بدون نظر

خرید و دانلود
با قیمت 5,000 تومان
این فایل در ۴۸صفحه قابل ویرایش تهیه شده وشامل موارد زیر است:

راز پيشرفت اسلام در مهرورزي پيامبر اكرم(ص) به مردم نهفته است: «فبما رحمه من الله لنت لهم و لوكنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك»: پس به بركت رحمت الهي با مردم نرمخو و پرمهر شدي و اگر تندخو و سخت‌دل بودي قطعاً از پيرامون تو پراكنده مي‌شدند.(آل‌عمران) 
باري مهرورزي پيامبر اسلام(ص) به مردم موجب هدايت كساني شد كه هرگز اميدي به هدايت آنها نمي‌رفت و از اين طريق آن چنان هدايت‌شدگان به مربي برزگ بشر دلبسته شده بودند كه حاضر نشدند اسلام را تنها بگذارند. بلكه با تمام وجود براي هر نوع فداكاري در راه آن آماده شدند و در حقيقت با اين روش از انسانهاي عهد جاهليت با آن ويژگي‌ها انسانهايي رئوف دريادل و پارسا ساخته شد. 
باري مربي بزرگ ملك و ملكوت اساس دعوت و كار خود را بر مهرورزي و محبت قرار داده بود و به آن نيز فرمان مي‌داد كه «احبوا الصبيان و ارحموا هم»: كودكان را دوست بداريد و به آنان مهر ورزيد. (وسائل‌الشيعه) 
امام صادق نيز توصيه گرانقدري در اين زمينه به بشر داد كه «اذا حببت رجلا فاخبره بذلك فانه اثبت للمودة بينكما». اگر محبت كسي را در دل داري به او بگو دوستت دارم زيرا ابراز مهر موجب مي‌شود دوستي شما استوارتر گردد. 
انديشمندان اسلامي نيز با تبعيت از رسول گرامي (ص) شيوه اساسي خويش را در تعليم و تربيت بر مهرورزي و محبت استوار ساخته‌اند. شهيد ثاني در كتاب منيه‌المريد ويژگي مربي و معلم خوب را مهرورزي به مربيان و اخلاق خوش و نرمي در گفتار دانسته و با استناد به آيات قرآن در روايات نتيجه مي‌گيرد كه هر معلم و مربي بايد اخلاق خويش را در ارتباط با همه افراد به ويژه مربيان نيكو گرداند و با لطف و محبت با آنان رفتار كند و چون با مربيان مواجه مي‌شود با خوشرويي و روي گشاده و شادماني برخورد نمايد و مهرورزي و محبت و شفقت خويش را به آنان ابراز كند. البته معلم و مربي همچون طبيب حاذق بايد شرايط و موقعيتها را در نظر گيرد و نوع رفتار و راه و روش تربيتي خود را با توجه به آن شرايط و موقعيتها انتخاب نمايد. 
شيخ اشراق نيز محبت و مهرورزي را زاييده علم و معرفت دانسته و شرط وصول به كمال را گذشتن از اين نردبان قلمداد كرده است.

مهرورزي 
نظر اسلام راجع به عشق‌هايي زميني كه حتماً منظور عشق بين دو نفر از جنس مخالف است چيست؟ آيا بايد اين عشق را سركوب كرد يا در اسلام اين نوع عشق كه ممكن است در سنين ۱۶-۱۷ سالگي وارد زندگي يك نفر شود مباح شمرده شده است؟ در راديو و تلويزيون گاه‌گاه سخني مي‌شنويم كه گويا اين عشق‌ها را بايد سركوب كرد و از پيش آمدنشان جلوگيري كرد و يا فرد عاشق گناه كرده؟ به نظر اسلام آيا دست خود آدم است كه عاشق شود يا نشود؟ شخصي كه عاشق شده البته بهتر است كه زودتر ازدواج كند تا خود را از گرفتاري نجات دهد (البته اگر عشق در اسلام مجاز شمرده شده باشد) حال اگر در موقعيتي بود كه نمي‌توانست ازدواج كند آيا بايد اين مورد را به فراموشي بسپارد؟ 
عواطف يكي از نعمتهاي بزرگ الهي است كه هم براي شيرين شدن زندگي اين جهان نقش مهمي ايفا مي‌كند و هم زمينه تعالي روح و عشق به محبوب حقيقي را فراهم مي‌سازد. 
افراط در مهرورزي (مانند افراط در هر كار ديگري) تعادل زندگي را به هم مي‌زند و طبعاً تلاش براي كسب چنين امر افراط‌آميزي مطلوب نخواهد بود؛ مخصوصاً اگر انسان را در معرض گناه قرار دهد. چنين افراطي ممكن است به يك بعدي شدن شخصيت و عقب‌ماندگي در ساير ابعاد منجر گردد، و حتي گاه موجب ناكاميهاي خطرناكي شود. از اين جهت، رعايت اعتدال در اين عرصه نيز مطلوب است. 
عشقهاي زميني هم تا حدي كه انسان را به گناه نكشاند حرام نيست ولي خردورزي، دورانديشي، و تقوي اقتضا مي‌كند كه انسان به سراشيب سقوط نزديك نشود و هميشه مرزي را بين خود و گناه قرار دهد. بنابراين كسي كه مبتلا به عشق انساني شده (چه جنس مخالف يا موافق) سزاوار است به خصوص از تماس بدني خودداري كند. 
ازدواج به عنوان يك نهاد مقدس اجتماعي كه طبق آنچه از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است : «ما بني بناء في الاسلام احب الله عزوجل من التزويج»، محبوبترين بنيان نزد خداوند مي‌باشد، بايد بر پايه‌هاي معقول و سنجيده‌اي استوار گردد. از همين رو است كه نگاه كردن به اندام كسي كه شخص قصد ازدواج با او را دارد شرع مقدس اسلام، با رعايت شرايطش مجاز شمرده شده است، و همدليهاي و همنوائيهاي كه موجب استحكام اين بنيان شود طبعاً مطلوب خواهد بود. ولي بايد توجه داشت كه زيباييهاي ظاهري موجب فريفتگي و غفلت از عيبها و نقاط ضعف پنهان نشود همانطور كه متذكر شده ايد، يكي  از بهترين راهها براي ايمني از خطرهاي عشقهاي زميني ازدواج با همسري شايسته است، اما در صورتي كه ميسر نباشد بايد از افراط در مهرورزي خودداري كرد و  در اين راه از توصيه‌هاي روانشناسان و علماي اخلاق (كه محور آنها را عدم تمركز و سعي در فراموشي تشكيل مي‌دهد) كمك گرفت. بديهي است پرداختن به عبادات عاشقانه هم  بهترين درمان است و هم بهترين استفاده از حالات لطيفي است كه  معمولاً براي مهرورزان حاصل مي‌شود. به ويژه خواندن با تدبر مناجات محبين از صحيفه سجاديه كه در ضمن مناجات خمس عشر در مفاتيح‌الجنان نيز آمده  است توصيه مي‌شود.

سخنان شريعتي
آتشهايي كه مي‌پزند، آتشهايي كه مي‌سازند؛ آتشهاي سرد، خنك‌كننده، خوب، پاك، روشن، نامرئي، ….. نيرو آن آتش عشق در خدا!! چه كسي به اين پي‌برده است؟ آتش عشق در روح خدا،  آتشي كه همه هستي تجلي آن است، آتش گرم نيست، داغ نيست. چرا؟ نيازمندي در آن نيست، تلاطم در آن نيست، نااستواري، شك، تزلزل، ترديد، نوسان، وسواس، اضطراب …. نگراني، در آن نيست، اما آتش است، آتشين‌تر از همه آتشها. آتشي كه پرتو يك زبانه‌اش آفرينش است، سايه‌اش آسمان است، جلوه‌اش كائنات است، گرده خاكستر نازك و اندكش كهكشان است …. چه مي‌گوييم!!!؟
اين آتش عشق در خدا ! يعني چه؟ آتش عشق كه اين جوري نيست … پس اين آتش دوست داشتن است. آري آتش دوست داشتن است، عجب!؟ منهم مثل همه عارف‌ها  و شاعرها حرف ميزدم. آتش عشق!؟ آن هم  در خدا !؟
نه، آتش دوست داشتن است كه داغ نيست، سرد نيست، حرارت ندارد؛ چرا؟ كه نيازمندي ندارد؛ كه غرض ندارد؛ كه …. رسيدن ندارد، كه يافتن ندارد، كه گم كردن ندارد، كه به دست آوردن ندارد، كه بكار آمدن و بدرد خوردن ندارد.

نقش عشق در عرفان اسلامي
عشق در عرفان اسلامي، از جهات  مختلف، به عنوان يك اصل، مورد توجه قرار مي‌گيرد كه اهم آنها عبارتنداز: از ديرباز ميان متفكران اين سوال مطرح است كه انگيزه آفرينش چيست؟ جمعي در آفرينش جهان براي خدا انگيزه و اهدافي عنوان كرده‌اند و جمعي داشتن غرض و انگيزه نقص و نياز دانسته و خداوند را برتر از آن مي‌دانند كه در آفرينش غرض و هدفي را دنبال كند.
عرفا، در مقابل اين پرسش، عشق را مطرح مي‌كنند و همچون حافظ برآنند كه طفيل هستي عشقند آدمي و پري از نظر عرفا، جهان براي آن به وجود آمده كه مظهر و جلوه‌گاه حق بوده باشد. در يك حديث قدسي آمده كه حضرت داوود(ع) سبب آفرينش را از خداوند پرسيد. حضرت حق در پاسخ فرمود: «كنتُ كنزاً مخفياً لااُعرفُ فاحببتُ انْ اُعرف فخلقتُ الخلقَ لكي اعرف.» پس جهان بر اين اساس بوجود آمده كه حضرت حق خواسته جمال خويش را به جلوه درآورد جمالي مطلق از قيد مظاهر/ به نور خويشتن، بر خويش ظاهر»

خرید و دانلود

با قیمت 5,000 تومان
  • انتشار : ۲۶ اسفند ۹۴
  • دسته بندی :
  • نویسنده :

عتیقه زیرخاکی گنج