امپراتور همکاری در فروش فایل
  • بازدید : 77 views
  • بدون نظر

خرید و دانلود
با قیمت 4,000 تومان
دانلود رایگان تحقیق عدالت در سازمانها-دانلود رایگان مقاله عدالت در سازمانها-خرید اینترنتی تحقیق عدالت در سازمانها-تحقیق عدالت در سازمانها

این فایل در ۱۲صفحه قابل ویرایش تهیه شده وشامل موارد زیر است:

عدالت و اجرای آن یكی از نیاز های اساسی و فطری انسان است كه همواره در طول تاریخ وجود آن بستری مناسب جهت توسعه جوامع انسانی فراهم كرده است. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما به توضیحات مفصل می پردازیم.
در طول تاریخ یكی از آرزوهای اساسی انسان اجرای عدالت و تحقق آن در جامعه بوده است. در این خصوص مكتبها واندیشه های گوناگون بشری و الهی راه حلهای متفاوتی را برای تبیین و استقرار آن پیشنهاد كرده اند. 

اولین تعاریف درباره عدالت به سقراط، افلاطون و ارسطو منسوب است. یكی از مهمترین پرسشهای سقراط در مورد سرشت عدالت بود. بعد از سقراط،شاگردش افلاطون در كتاب جمهوری _ مهمترین اثر خود_ بحثی را عدالت نامید كه نخستین و قدیمی ترین بحث تفصیلی درباره عدالت در فلسفه سیاسی قدیم است. (مرامی ،۱۳۷۸،ص۱۵) افلاطون در كتاب جمهوریت در پی این پرسش بود كه چرا مرد با فضیلتی مانند سقراط حكیم در جامعه آن روز یونان محكوم به مرگ شد ،انگیزه او تحلیل و تبیین عدالت در جامعه آتن بود و اینكه مفهوم عدالت چیست .(كاظمی ۱۳۷۹ص۲۶). به نظر افلاطون عدالت وقتی حاصل می شود كه در دولت هر كسی به كاری كه شایسته آن است بپردازد،به همانگونه انسان عادل نیز انسانی است كه اجزای سه گانه روح او (غضب ،شهوت وعقل )تحت فرمانروایی عقل ،هماهنگ باشند. (اخوان كاظمی ،۱۳۸۲،ص۱۳۷)
از نظر ارسطو _ شاگرد افلاطون _ نیز عدالت داشتن رفتاری برابر با افراد برابر است. (مرامی ،۱۳۷۸،ص۱۶) ارسطو معتقد بود كه توده های مردم به این دلیل انقلاب می كنند كه با آنان با بی‌عدالتی رفتار می شود .(كاظمی۱۳۷۹ص ۵۹) از دیدگاه توماس آكویناس عدالت واقعی زمانی است كه حاكم به هر كس مطابق شأن و شایستگی او امتیاز بدهد.(كاظمی ۱۳۸۰ص۵۳) از دید نظریه لیبرال عدالت به این معنی است كه دولت نباید با شهروندان با تبعیض رفتار كند مگر در صورتی كه در زمینه ای مورد نظر میان خود آنها تفاوتهایی وجود داشته باشد. در برداشت لیبرال از عدالت عمده توجه معطوف به توزیع عادلانه قدرت در جامعه است.(مرامی ،۱۳۷۸،ص۲۴) عدالت در مفهوم رادیكال آن در شعار و فرمول معروف ماركس «از هركس به اندازه توانش و به هر كس به اندازه نیازش » خلاصه می شود. مركز ثقل عدالت در این مفهوم، توزیع عادلانه ثروت است. (مرامی،۱۳۷۸،ص۲۸-۲۹)

مطالعات نشان می دهد كه كاركنان درمورد اجرا یا نقض عدالت با دو منبع مواجه‌اند: مدیر مستقیم و سازمان.

در تمامی اندیشه های سیاسی اسلام، مبنا و زیر بنای تمامی اصول نیز عدالت است. آیات الهی اشاره دارند كه پیامبران را با مشعلهای هدایت فرستادیم و به آنها كتاب و میزان دادیم تا عدالت را بر پا دارند.(اخوان كاظمی ،۱۳۸۲،ص ۵۱) بعثت پیامبران و تشریع ادیان به منظور تحقق قسط و عدل با مفهوم وسیع كلمه در نظام حیات انسان بوده است تا آنجا كه از رسول خدا (ص)نقل شده است: «كشور با كفر می ماند اما باظلم ماندنی نیست».(اخوان كاظمی ،۱۳۸۲،ص۷۳) به این ترتیب ملاحظه می شود كه عدالت و استقرار آن به عنوان یك نیاز برای جوامع انسانی مطرح بوده است. آبراهام مازلو به عنوان برجسته ترین روانشناس در حوزه انگیزش، سلسله مراتبی از نیازهای انسانی را مطرح كرد كه اگر چه عدالت در این سلسله مراتب جایی ندارد، اما با این حال مازلو از اهمیت آن آگاه بوده و نسبت به پیامدهای ناشی از بی عدالتی هشدار داده است . مازلو عدالت راتقریبا یك نیاز اساسی مطرح كرده و آن رابه همراه انصاف، صداقت ونظم دریك گروه قرارداده است وازآنها به عنوان پیش شرط‌های اساسی برای ارضای نیازها یاد كرده است.(۲۰۰۳،Taylor)

اما در حوزه سازمان و مدیریت، مطالعات و تحقیقات اولیه در مورد عدالت به اوایل دهه ۱۹۶۰وكارهای جی استیسی آدامز برمی گردد. با این وجود اهمیت این موضوع برای محققان مدیریت از سال ۱۹۹۰ روشن می شود،به طوری كه مقالات ارائه شده در این حوزه طی این سالها روند رو به رشدی را داشته است. 

مفهوم لغوی عدالت 

یكی از دشواریهای بحث عدالت، ابهام در تعاریف و معانی آن است. زبان عربی برای برخی واژه‌ها بیش از ده مترادف دارد و واژه عدالت نیز واجد چنین مترادفهایی است. بنابراین برای هر جنبه‌ای از عدالت معانی متعددی وجود دارد كه شاید مهمترین آنها قسط، قصد، استقامت ،وسط، نصیب،حصه، میزان، انصاف وغیره باشد. كلمه معادل عدالت در فرانسه و انگلیسی justice و در لاتین justitia است.(اخوان كاظمی،۱۳۸۲،ص۲۷) فرهنگ لغات آكسفورد عدالت را به عنوان حفظ حقوق با اعمال اختیار و قدرت و دفاع از حقوق با تعیین پاداش یا تنبیه توصیف كرده است. اما آنچه در تعاریف این واژه به مقاصد ما نزدیكتر است مفهوم عدالت به معنای برابری و تساوی، دادگری و انصاف، داوری با راستی و درستی و مفاهیم دیگری از این قبیل است .


مطالعه عدالت در سازمانها 

سازمان و سازمان‌یافتگی جزء جدانشدنی زندگی ماست. ما قبل از تولد و در رحم مادر توسط سازمانهایی مراقبت می شویم، در یك سازمان پزشكی چشم به جهان می گشاییم، در سازمانهای متعدد آموزش می بینیم و بموقع در یك سازمان مشغول كار می شویم و همزمان با سازمانهای متعدد رابطه و سر كار داریم و نهایتا در یك سازمان با مراسم خاص تشییع و تدفین صحنه نمایش جهانی را ترك می كنیم.(اسكات ،۱۳۷۵،ص۱۸) بنابراین افراد بیشتر عمرشان را در سازمانها یا در رابطه با سازمانها سپری می كنند و این موضوع نشاندهنده اهمیت جایگاه سازمانها در دنیای كنونی است. اما در مورد عدالت در سازمانها چه تحقیقات و مطالعاتی صورت پذیرفته است؟ عدالت سازمانی به طور گسترده ای در رشته های مدیریت، روانشناسی کاربردی و رفتار سازمانی مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفته است. (Parker&Kohlmeyer,2005) تحقیقات نشان داده اند که فرایندهای عدالت نقش مهمی را در سازمان ایفا می کنند و چطور برخورد با افراد در سازمانها ممکن است باورها، احساسات، نگرشها و رفتار کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد. 


رفتار عادلانه از سوی سازمان با کارکنان عموما منجر به تعهد بالاتر آنها نسبت به سازمان و رفتار شهروندی فرانقش آنها می‌شود. از سوی دیگر افرادی که احساس بی عدالتی کنند، به احتمال بیشتری سازمان را رها می كنند یا سطوح پایینی از تعهد سازمانی را از خود نشان می دهند و حتی ممکن است شروع به رفتارهای ناهنجار مثل انتقامجویی کنند. بنابراین درک اینکه چگونه افراد در مورد عدالت در سازمانشان قضاوت می کنند و چطور آنها به عدالت یا بی عدالتی درک شده پاسخ می دهند، از مباحث اساسی خصوصا برای درک رفتار سازمانی است. (Bos,2001)

همانطور كه گفته شد، با وجود اینكه مطالعات اولیه در مورد عدالت به اوایل دهه۱۹۶۰ و كارهای جی استیسی آدامز برمی گردد، با این حال اكثر مطالعات در مورد عدالت در سازمانها از سال ۱۹۹۰ شروع شدند. طبق یك گزارش از منابع منتشر شده در این زمینه، تقریبا ۴۰۰ تحقیق کاربردی و بیش از ۱۰۰تحقیق بنیادی متمركز بر مباحث انصاف و عدالت در سازمانها تا سال ۲۰۰۱ به ثبت رسیده است. (Charash&Spector,2001) در یك مسیر دراین تحقیقات به دنبال تعیین منابع یا كانونهای عدالت بوده اند؛ به این معنی كه چه چیزی را یا چه کسی را كاركنان عامل بی‌عدالتی در سازمان می دانند. 


درك عدالت تحت تاثیر 

۱- پیامدهایی كه شخص از سازمان دریافت می‌كند، 

۲- رویه‌های سازمانی و

۳- خصوصیات ادراك كننده قرار دارد.

کانونهای عدالت سازمانی

كارهای جدید در این حوزه نشان می دهد كه كاركنان حداقل با دو منبع در مورد اجرای عدالت در سازمان یا نقض آن مواجه هستند. واضحترین این منابع سرپرست یا مدیر مستقیم فرد است. این سرپرست نسبت به زیردست اختیار تام دارد . او می تواند بر پیامد های مهمی از قبیل افزایش پرداختها یا فرصتهای ترفیع زیردست اثر بگذارد. منبع دومی كه كاركنان ممكن است این عدالت یا بی‌عدالتی را به آن منسوب كنند، خود سازمان به عنوان یك كل است. اگر چه این منبع نامحسوستر است، ولی توجه به آن نیز مهم است. اغلب اوقات افراد سازمانهایشان را به عنوان عاملان اجتماعی مستقلی در نظر می گیرند كه قادربه اجرای عدالت یا نقض آن هستند. برای مثال زمانی كه كارفرمایان (سازمانها ) قراردادها را نقض كنند،كاركنان نیز به این عمل واكنش نشان می دهند. بدین ترتیب طبق تحقیقات مربوط به تبعیض در سازمانها،كاركنان بین تبعیض از سوی سرپرست و تبعیض از سوی سازمان تمایز قائل می‌شوند. (Rupp&Cropanzano, 2002

مسیر دیگری كه درحوزه مطالعات و تحقیقات عدالت سازمانی به آن پرداخته شده، انواع عدالت در سازمانها، پیش شرط‌ها و پیامد های آنهاست. طبق تحقیقات دراین حوزه تاكنون سه نوع عدالت در محیط كار شناخته شده است كه عبارت‌اند از:

عدالت توزیعی

درحدود۴۰ سال پیش روانشناسی به نام جی استیسی آدامز نظریه برابری اش را ارائه كرد و در این نظریه نشان داد كه افراد مایل‌اند، درقبال انجام كار پاداش منصفانه‌ای دریافت كنند؛ به عبارت دیگر به اندازه همكارانشان از پاداشهای انجام كار بهره‌مند شوند. (Greenberg,2002) برابری طبق نظر آدامز زمانی حاصل می شود كه كاركنان احساس كنند كه نسبتهای ورودیها (تلاشها) به خروجیهایشان (پاداشها) با همین نسبتها در همكارانشان برابر باشد.

(Ivancevich&Matteson,1996,p171


كاركنانی كه احساس نابرابری می‌كنند، با واكنشهای منفی از جمله امتناع از تلاش، كم كاری و رفتارهای ضعیف شهروندی سازمانی و در شكل حاد آن استعفا از كار به این نابرابری پاسخ می دهند. (Greenberg, 2002) به لحاظ تاریخی، نظریه برابری متمركز بر عدالت درك شده از مقدار پاداشهای توزیع شده بین افراد است. (Robbins, 2001, p170) این نوع عدالت كاربردهای زیادی در محیط سازمانی داشته است و محققان، رابطه این عدالت را با متغیر‌های زیادی همچون كیفیت و كمیت كار بررسی كرده‌اند.


به خاطرتمركز این عدالت بر پیامدها، پیش‌بینی شده است كه این شکل از عدالت عمدتا مرتبط با واكنشهای شناختی‌، عاطفی و رفتاری باشد. بنابراین زمانی كه یك پیامدخاص ناعادلانه درك می شود، این بی عدالتی می بایست احساسات شخص (مثل عصبانیت، رضایت خاطر، احساس غرور یا گناه) شناختها (مثلا شناخت تحریفی ورودیها وخروجیهای خود یا دیگران) ونهایتا رفتارش (مثل عملكرد یا ترك شغل) را تحت تاثیر قرار دهد. (Charash&Spector,2001)


۱- عدالت رویه ای 

با توجه به تغییر تحقیقات در روانشناسی اجتماعی، مطالعه عدالت در سازمانها نیز از تاكید صرف بر نتایج تخصیص پاداش(عدالت توزیعی)به تاكید بر فرایند هایی كه این تخصیص را موجب می شود (عدالت رویه ای)، تغییر كرد. (Charash & Spector , 2001)


عدالت رویه ای یعنی عدالت درك شده از فرایندی كه برای تعیین توزیع پاداشها استفاده می‌شود. (Robbins, 2001, p170) در اینجا می توان این سوال را مطرح كرد كه آیا ممكن است كارمندی كه نسبت به دیگران پاداش كمتری را دریافت می‌كند، اصلا احساس نابرابری یا بی‌عدالتی نكند؟ با توجه به عدالت رویه ای پاسخ مثبت است. این موضوع را با یك مثال روشن می كنیم. فرض كنید دو كارمند با صلا حیت و شایستگی یكسان برای انجام یك كار و مسئولیت شغلی وجود دارند، اما به یكی از آنها مقداری بیشتر از دیگری پرداخت می شود. سیاستها و خط مشی های پرداخت سازمان عوامل قانونی بسیار زیادی را همچون طول زمان كار، شیفت كاری و غیره را در بر دارد. این دو كارمند از سیاست پرداخت شركت كاملا آگاه‌اند و فرصتهای یكسانی دارند. با توجه به این عوامل ممكن است یكی ازدوكارمند از دیگری مقدار بیشتری دریافت كند، با این حال كارمند دیگر ممكن است احساس كند اگر چه كمتر از تمایلش به او پرداخت شده است، اما این پرداخت ناعادلانه نیست، چرا كه سیاست جبران خدمات سازمان یك سیاست باز بوده و به شیوه‌ای دقیق و بدون تعصب و غرض ورزی به كار گرفته شده است.


بنابراین پرداخت ناشی از به كارگیری این رویه عادلانه احتمالا عادلانه نگریسته می شود؛ حتی اگر به نظر خیلی پایین باشد. (Gereenberg,2001) با افزایش درك عدالت رویه ای، كاركنان با دید مثبت به بالادستان و سازمانشان می نگرند؛ حتی اگر آنها از پرداختها، ترفیعات و دیگر پیامد‌های شخصی اظهار نارضایتی كنند


خرید و دانلود

با قیمت 4,000 تومان
  • انتشار : ۲۲ اسفند ۹۴
  • دسته بندی :
  • نویسنده :

عتیقه زیرخاکی گنج