• بازدید : 59 views
  • بدون نظر

خرید و دانلود
با قیمت 6,000 تومان
خرید ودانلود فایل تحقیق مقاوم سازي ساختمانها بوسيله ميراگرهاي اصطكاكي-خرید اینترنتی تحقیق مقاوم سازي ساختمانها بوسيله ميراگرهاي اصطكاكي-دانلود رایگان مقاله مقاوم سازي ساختمانها بوسيله ميراگرهاي اصطكاكي-دانلود رایگان تحقیق مقاوم سازي ساختمانها بوسيله ميراگرهاي اصطكاكي-تحقیق مقاوم سازي ساختمانها بوسيله ميراگرهاي اصطكاكي
این فایل در ۹صفغحه قابل ویرایش تهیه شده وامل موارد زیر است:
با توجه به ضرورت حفظ سرمايه هاي ملي كشورمان در برابر بلاياي طبيعي از جمله زمينلرزه ، مقاله اي تحت عنوان مقاوم سازي ساختمانها بوسيله ميراگرهاي اصطكاكي و مقايسه آنها با جداسازهاي لرزه اي ، تقديم مي گردد در ادامه برای آشنایی بیشتر شما با فایل توضیحات مفصل تری می پردازیم.

جداسازهاي لرزه اي يكي از راه حلهاي موثر براي محافظت ساختمانهاي بزرگ از خسارت زلزله مي باشد، ولي اين راه حل پرهزينه است زيرا كل ساختمان بايد به تكيه گاههاي غلتكي يا الاستومتريك كه در سرتاسر سازه توزيع شده باشند مجهز گردد ، امّا ميراگرهاي اصطكاكي داراي نتايجي مشابه ولي در عوض هزينه پايين تري متحمل مي شود و به راحتي نصب مي شود .
در اين مقاله اول به معرفي ميراگرهاي اصطكاكي و كارهايي كه ديگران بر روي اين نوع ميراگر مطالعه كرده اند مي پردازيم و به دنبال آن به مدلسازي ساختماني ۵ طبقه با قاب خمشي همراه با ميراگرهاي اصطكاكي و مقايسه آن با ساختماني مشابه همراه با جداساز ، و در آخر تأثيرات ميراگرها در برش پايه ، تغيير مكان طبقات و تغيير مكان نسبي بررسي مي شود و نتيجه گيري از نمودارها و تفسير نتايج انجام مي شود .
مقدمه:
مقاوم سازي ساختمانها در برابر زلزله از موضوعات مهمي است كه امروزه دانشمندان بر روي آن كار مي كنند، چون جان انسانهاي بسيار زيادي بر اثر زلزله در خطر است و از نظر مالي خسارات زيادي را در بر دارد.
در اين مقاله يكي از روشهاي مقاوم سازي ساختمان را مورد بررسي قرار مي دهيم. اين متن به ميراگرهايي كه از مكانيسم اصطكاك جامدات جهت فراهم نمودن اتلاف انرژي مورد نياز استفاده مي كند مي پردازد . بنابراين ، در اينجا اصطكاكي كه بين دو جسم جامد كه نسبت به هم مي لغزد در نظر گرفته ميشود. فرآيندهايي از اين نوع به طور زيادي در طبيعت وجود دارند و همين طور در بسياري از سيستمهاي مهندسي بكار گرفته شده اند . براي مثال، اصطكاك جامد نقش بسيار مهمي در كنترل كلي حركات تكتونيكي و ايجاد زمينلرزه ها بازي مي كند. در يك مقياس بسيار كوچكتر ، اصطكاك در ترمز اتومبيلها به عنوان عاملي براي تلف نمودن انرژي جنبشي حركت نيز استفاده مي شود. بر اساس شبيه سازي ترمز ماشين،Pall et al.(1980) شروع به توسعه ميراگرهاي اصطكاكي منفعل جهت بهبود پاسخ لرزه اي سازه ها نمودند.
در مورد سازه هاي بزرگ اثبات گرديده است كه جداسازي پايه سازه يك راه حل مفيد براي كاهش دادن و مستهلك كردن تمايلات لرزه خيزي سازه است، با اين حال اين كار مي تواند پرهزينه باشد و سازه هاي بزرگ را دچار تغييرات كند . در حال حاضر امكان ايمن سازي سازه تا حد قابل قبول در برابر زلزله با استفاده از ميراگرهاي اصطكاكي وجود دارد بدون آنكه مجبور به جداسازي در سازه شويم.
معرفي ميراگر اصطكاكي:
از تمام روش هاي در دسترس استخراج كردن انرژي جنبشي از يك جسم متحرك ، بي ترديد اصطكاك ترمز است كه قابل اعتماد و به طور اقتصادي انرژي از بين مي رود. در اين اواخر اصل اصطكاك ترمز ، Pall توسعه و الهام بخشيد. مشابه اتومبيلها ، جنبش ارتعاش ساختمان مي تواند به آهستگي پايين بيايد و بوسيله اصطكاك انرژي از بين برود .
انواع مختلفي از ميراگرهاي اصطكاكي توسط Pall ايجاد شده است. ميراگرهاي اصطكاكي ساده و خطاناپذير در ساختمان و ارزان از نظر اقتصادي است. اساساً ، ميراگرهاي اصطكاكي شامل مي شوند از يك سري ورقهاي مخصوص كه به صورت قابل اعتمادي رفتار مي كنند و اصطكاك ايجاد مي كنند. اين ورقها با پيچهاي فولادي با مقاومت بالا با همديگر گيردار مي شوند. ميراگرهاي اصطكاكي طراحي شده اند كه در جريان باد لغزش نكنند و در طي زلزله شديد، لغزش ميراگرهاي اصطكاكي در يك بار بهينه از پيش تعيين شده، در عضوهاي ديگر ساختمان تسليم رخ مي دهد و قسمت اصلي از انرژي لرزه ايي از بين مي رود.
ميراگرهاي اصطكاكي در مقابل زلزله هاي بزرگ اجازه مي دهد كه ساختمان در حالت الاستيك باقي بماند يا حداقل با تاخير به حد تسليم برسد .
پيشرفتهاي قابل ملاحظه اي بين سالهاي في مابين صورت گرفته است و تعدادي از اين نوع تجهيزات ساخته شده اند. چند نوع از ميراگرهاي اصطكاكي در شكل (۱) نشان داده شده است. اتصال اصطلاح پيچ شده لغزش محدود (Limited Slip Bolted, LSB) كه ابتداً توسط Pall et al.(1980) ساخته شد در شكل (۱-الف) نشان داده شده است. اين سيستم براي كنترل لرزه اي سازه هاي پانل بزرگ در نظر گرفته شده است. طرح LSB از بالشتكهاي ترمز بين طفحات فولادي جهت فراهم نمودن يك پاسخ نيرو-جابجايي دقيق استفاده مي نمايد. شكل (۱-ب) يك طرح گزينه اي ديگر را كه توسط Pall & Marsh(1982) پيشنهاد شده است براي استفاده در قابهاي با مهاربندي ضربدري نشان ميدهد.بار ديگر، بالشتكهاي ترمز براي صفحات لغزشي به كار رفته اند. دو نوع جديد از ميراگرهاي اصطكاكي تك محوري در شكل(۱-پ) و (۱-ت) نيز نشان داده شده است. اولين آنها ميراگر اصطكاكي سوميتومو(sumitomo) است كه در كشور ژاپن به كار رفته است(Aiken& Kelly). در اين ميراگر بالشتكهاي اصطكاكي ساخته شده از آلياژ مس در امتداد سطح داخلي يك پوشش فولادي استوانه اي مي لغزد. نيروي عمودي مورد نياز از طريق عملكرد يك فنر در مقابل گوه داخلي و خارجي فراهم ميشود. شكل(۱-ت) نوع ديگري از قيد اتلاف انرژي پيچيده تري را كه توسطNims et al(1980a) توصيف شده است نشان ميدهد. در آخر شكل(۱-ث) كه يك اتصال پيچي شياردار كه براي استفاده در قابهاي با مهاربندي هم مركز طرح شده است را نشان ميدهد .
تمام تجهيزاتي مه در اين مقاله مورد تحقيق قرار ميگيرند از اصطكاك اجسام جامد به عنوان مكانيزم اصلي اتلاف استفاده مي كند. بنابراين در ميراگرهاي اصطكاكي كار غير قابل برگشت توسط نيروي مماسي مورد نياز براي لغزش يك جسم صلب در امتداد صفحه ديگري انجام مي شود . يكي از اهداف ، بيشينه نمودن انرژي تلف شده مي باشد. سطوح تماس عموماً مي بايد در طي عمليات خشك باقي بمانند. جزئيات بيشتر به همراه مراجع متعددي در مقاله Tybor(1981) ، Larsen-Basse(1992) و در كتب درسي مي توان يافت.
به علت نبود تئوريهاي كاملاً توسعه يافته ، اعتماد نمودن به آزمايشهاي فيزيكي به منظور ساخت ميراگرهاي اصطكاكي نياز است.
اولين تحقيقات در اين زمينه توسطFillatrault&Cherry(1987) دنبال شد كه آنها عملكرد ميراگرهاي اصطكاكي با مهاربندي ضربدري را مورد ارزيابي قرار دادند.دو قاب سازه اي مشابه فولادي سه طبقه ۳/۱ با مقباس ساخته شده اند بصورتيكه تبديل ما بين سه پيكربندي قابهاي MR,BMR,FDB ميسر بود.
مطالعات تجربي بيشتر بر روي ميراگرهاي با مهاربندي ضربدري توسط Iken et al.(1988) دنبال شد. يك سازه فولادي سه دهانه ۹ طبقه با مقياس ۴/۱ بر روي يك تشابه ساز زمين لرزه اي براي هر يك از قابهاي MR,FDBبه طور كامل آزمايش شد. المانهاي اتلاف گر در طرح FDB شامل يك بالشتك لقمه ترمزي با فصل مشترك اصطكاكي از جنس فولاد زنگ نزن مي شد. در ابتدا فركانس هاي طبيعي و نسبتهاي ميرايي در دامنه كم براي هر يك از پيكربندي هاي ميرايي در دامنه كم براي هر يك از پيكربندي هاي FR,FDB تعيين شد. فركانسهاي اصلي براي قابهاي MRوFDB به ترتيب برابر با ۲٫۰ و ۲٫۲۳ هرتز بود. اما نسبتهاي ميرايي مرتبط با آنها به ترتيب ۲٫۴% و ۵٫۶% بدست آمدند.ساره تحت اثر ده سيگنال لرزه اي متفاوت با دامنه هاي مختلف قرار گرفت. همانطوريكه انتظار مي رفت براي يك زمين لرزه خاص افزايش در دامنه شتاب سبب افزايش موثر بودن ميراگرهاي اصطكاكي مي شد. براي مثال ، هنگامي كه حداكثز شتاب زمين لرزه به ترتيب برابر با ۲٫۰ و ۲٫۲۳ هرتز بود. اما نسبتهاي ميرايي مرتبط با آنها به ترتيب ۲٫۴% و ۵٫۶% بدست آمدند.ساره تحت اثر ده سيگنال لرزه اي متفاوت با دامنه هاي مختلف قرار گرفت. همانطوريكه انتظار مي رفت براي يك زمين لرزه خاص افزايش در دامنه شتاب سبب افزايش موثر بودن ميراگرهاي اصطكاكي مي شد. براي مثال ، هنگامي كه حداكثر شتاب زمين لرزه EL centro از ۰٫۳gبه ۰٫۸۴g افزايش يافت ، نسبت شتاب بام به شتاب زمين از ۱/۳ به ۰/۲ تنزل نمود

خرید و دانلود

با قیمت 6,000 تومان

عتیقه زیرخاکی گنج