امپراتور همکاری در فروش فایل
  • بازدید : 90 views
  • بدون نظر

خرید و دانلود
با قیمت 6,000 تومان
این فایل در ۳۲صفحه قابل ویرایش تهیه شده وشامل موارد زیر است:

امروزه ساخت ماشين‌هاي الكتريكي ولتاژ بالا با استفاده از بكارگيري كابلهاي ولتاژ بالا در سيم‌پيچي استاتور امكان پذير شده است. پس از ساخت ژنراتور ولتاژ بالا اكنون شركت ABB اكنون براي سطح ولتاژهاي ۲۰ كيلوولت تا ۶۶ كيلو ولت با توان خروجي ۴۵-۵ مگاوات عملي شده است كه با توسعه اين طرح انتظار مي‌رود سطح ولتاژ آن تا ۱۵۰ كيلو ولت برسد. فن آوري موتور ولتاژ بالا بر مبناي يك طرح جديد و اثبات نشده نمي‌باشد زيرا اين طرح‌ براي ژنراتورهاي ولتاژ بالا با موفقيت اجرا گرديده است و اكنون ژنراتور ولتاژ بالا در نيروگاه آبي نصب شده است
مقادير نامي موتور نمونه آزمايشي است و ماكزيمم توان قابل تحويل به محور آن MW 5/6 مي‌باشد. ميزان كابل مصرفي براي اين طرح سه حلقه مي‌باشد كه هر حلقه براي يك فاز است و هر كدام طولي در حدود ۱۵۰۰ متر دارد. اين موتور مستقيما به شبكه وصل مي‌گردد در نتيجه ترانسفورماتور و سوئيچگر ولتاژ متوسط حذف مي‌گردد. با حذف ترانسفورماتور و تجهيزات سوئيچگر سرمايه‌گذاري اوليه و همچنين هزينه‌هاي سرويس، نگهداري و تعميرات كاهش مي‌يابد. با حذف ترانسفورماتور خطر نشتي روغن و آتش سوزي از بين مي‌رود. سادگي اين طرح سبب كاهش خطرات ناشي از اغتشاشات شبكه مي‌گردد و هزينه‌هاي ناشي از توقف پائين مي‌آيد. يكي ديگر از مزاياي مهم اين طرح اين است كه موتورهاي ولتاژ بالا در مقايسه با موتورهاي رايج فضاي كمتري اشغال مي‌نمايند. سيستم خنك كنندگي اين نوع موتورها براساس مقادير نامي بر دو نوع مي‌باشد. براي توانهاي پائين از سيستم خنك كنندگي هوا استفاده مي‌شود ولي در براي توانهاي بالاتر استاتور با آب و روتور با هوا خنك مي‌گردد.
 
آزمايش موفقيت آميز ترانسفورماتورهاي ابررسانايي HTS
يك تيم تحقيقاتي صنعتي در آمريكا متشكل از مهندسين و دانشمندان كه زير نظر شركت Waukesha Electric Systems  فعاليت مي‌نمايند، در سال ۱۹۹۹ خبر تحول مهمي را در صنعت برق با انجام آزمايش موفقيت آميز نوع جديدي از ترانسفورماتورهاي قدرت اعلام نمودند. ترانسفورماتورهاي ابر رسانايي جديد در مقايسه با ترانسفورماتورهاي رايج، كوچك و سبك‌تر مي‌باشند و داراي طول عمر بيشتري نيز هستند. در اين نوع ترانسفورماتورها ديگر نيازي به هزاران گالن روغن جهت عايقي و خنك سازي نمي‌باشد و در نتيجه خطر ايجاد حريق و مسائل زيست محيطي را نخواهد داشت. در ابر رساناها به علت عدم وجود مقاومت اهمي در برابر جريان dc تلفات اهمي برابر با صفر است. لذا با استفاده از ابر رساناها در ترانسفورماتورها تلفات كل ترانسفورماتور كاهش قابل ملاحظه‌اي خواهد يافت. تلاشهايي كه جهت توسعه ترانسفورماتورهاي ابر رسانا انجام مي‌گيرد صرفا به خاطر مسائل اقتصادي و كاهش هزينه نيست. يكي ديگر از دلايل طرح اين مبحث اين است كه در مراكز پر تراكم شهري، رشد مصرف ۲ درصدي (ساليانه) به معني نياز به ارتقاء ظرفيت سيستم‌هاي موجود است. از طرفي بسياري از پستهاي توزيع به صورت Indoor بوده و در كنار ساختمانها نصب شده‌اند. در اين نوع پست‌ها همانند ديگر پستهاي توزيع، از ترانسهاي روغني استفاده مي‌شود كه استفاده از روغن، مشكلات و خطرات زيست محيطي و ايمني مربوط به خود را دارد. در حالي كه ترانسفورماتورهاي ابر رسانا ماده خنك كننده نيتروژن است كه خطري براي افراد و موجودات زنده ندارد به علاوه در اين ترانسفورماتورها، خطر آتش‌سوزي نيز وجود ندارد. به همين لحاظ خنك كننده مورد استفاده در ترانسفورماتورهاي ابررسانا به هيچ عنوان قابل مقايسه با روغنهاي قابل اشتعال و مواد شيميايي شيمي همچون PCB نيست.
آزمايشات بر يك نوع از اين ترانسفورماتور با ظرفيت ۱ MVA امكان سنجي فني و ساير مزاياي آن را به اثبات رسانده است. يكي از مزاياي آن كاهش وزن ترانسفورماتور مي‌باشد به طوري كه براي يك ترانسفورماتور ۳۰ MVA وزن آن از ۴۸ تن به ۲۴ تن خواهد رسيد.
دو تغيير مهم در طراحي ترانسفورماتور كه منجر به طراحي و ساخت اين نوع ترانسفورماتورهاي جديد شده است عبارتند از استفاده از مواد ابررسانايي دماي بالا به جاي سيم پيچ‌هاي رايج مسي و بكارگيري از يك سيستم كوچك خنك سازي به جاي سيستم خنك كننده رايج ترانسفورماتورهاي معمولي.
ترانسفورماتور MVA , HTS 30 تقريبا به ۲۰۰ پوند ابر رسانا نياز خواهد داشت كه هيچ گونه مقاومت الكتريكي ندارد و بنابراين هيچ‌گونه حرارتي توليد نخواهد كرد در حالي كه در ترانسفورماتورهاي رايج سيم‌پيچهاي مسي كه هزاران پوند وزن دارند منبع اصلي توليد گرما و ايجاد تلفات مي‌باشند. فن‌آوري ترانسفورماتور HTS از نظر استفاده از يك سيستم خنك كننده حلقه بسته جهت خنك سازي سيم‌پيچ‌هاي ترانسفورماتور يكتا مي‌باشد و قادر است كه دماي سيم پيچ را تا ۳۸۲- درجه فارنهايت برساند.
ترانسفورماتور HTS آزمايشي ۱ MVA به عنوان يك بستر آزمايشي مناسب براي ارزيابي نوآوريهاي تازه ساخته شده است.
ژنراتور ولتاژ بالا
شركت ABB اخيرا ژنراتوري با ولتاژ بالا ابداع كرده است. اين ژنراتور بدون نياز به ترانسفورماتور افزاينده به طور مستقيم به شبكه قدرت متصل مي‌گردد. ايده جديد به كار گرفته شده در اين طرح استفاده از كابل به عنوان سيم پيچ استاتور مي‌باشد. ژنراتور ولتاژ بالا براي هر دو كاربرد نيروگاههاي حرارتي و آبي مناسب مي‌باشد. راندمان بالا، كاهش هزينه‌هاي تعمير و نگهداري، تلفات كمتر، تاثيرات منفي كمتر بر محيط زيست از مزاياي اين نوع ژنراتور مي‌باشد. ژنراتور ولتاژ بالا در مقايسه با ژنراتورهاي معمولي در ولتاژ بالا و جريان پائين كار مي‌كند. ماكزيمم ولتاژ خروجي اين ژنراتور با تكنولوژي كابل محدود مي‌گردد كه در حال حاضر با توجه به تكنولوژي بالاي ساخت كابلها مي‌توان ولتاژ آن را تا سطح ۴۰۰ كيلو ولت طراحي نمود. هادي استفاده شده در ژنراتور ولتاژ بالا به صورت دوار مي‌باشد در حالي كه در ژنراتورهاي معمولي اين هادي به صورت مثلثي مي‌باشد درنتيجه ميدان الكتريكي در ژنراتورهاي ولتاژ بالا يكنواخت‌تر مي‌باشد. ابعاد سيم پيچ براساس ولتاژ سيستم ماكزيمم قدرت ژنراتور تعيين مي‌گردد. در ژنراتورهاي ولتاژ بالا لايه خارجي كابل در تمام طول كابل زمين مي‌گردد، اين امر موجب مي‌شود كه ميدان الكتريكي در طول كابل محدود گردد و ديگر مانند ژنراتورهاي معمولي نياز به كنترل ميدان در ناحيه انتهايي سيم پيچ نباشد. مزاياي زمين كردن كابل سيم پيچ استاتور اين است كه ديگر خطر كرنا يا تخليه جزيي (PRTIAL Discharge) در هيچ ناحيه‌اي از سيم‌پيچ وجود ندارد و همچنين ايمني افراد بهره‌بردار و يا تعميركار افزايش مي‌يابد. سربندي‌ها و اتصالات معمول در فضاي خالي مورد دسترس در محل انجام مي‌گيرد، بنابراين محل اين اتصالات در يك نيروگاه نسبت به نيروگاه ديگر متفاوت مي‌باشد، اما درهر حال اين اتصالات در خارج از هسته استاتور مي‌باشد، براي مثال اتصالات و سربندي‌ها ممكن است زير ژنراتور و يا خارج از قاب استاتور انجام مي‌گيرد. بدين ترتيب اتصالات و سربندي‌ها، مشكلات ناشي از ارتعاشات و لرزش‌هاي به وجود آمده در ماشينهاي معمولي را نخواهند داشت.
در طرح كنوني ژنراتور ولتاژ بالا دو نوع سيستم خنك كنندگي وجود دارد، روتور و سيم‌پيچ‌هاي انتهايي توسط هوا خنك مي‌گردند در حالي كه استاتور توسط آب خنك مي‌گردد. سيستم خنك كنندگي آب شامل لوله‌هاي XLPE قرار گرفته شده و در هسته استاتور مي‌باشد كه آب از اين لوله‌ها جريان مي‌يابد و هسته استاتور را خنك نگه مي‌دارد.
مقايسه جريان اتصال كوتاه در نيروگاه مجهز به ژنراتور ولتاژ بالا با نيروگاه مجهز به ژنراتور معمولي نشان مي‌دهد كه به دليل اين كه در نيروگاه با ژنراتور ولتاژ بالا راكتانس ترانسفورماتور حذف مي‌گردد جريانهاي خطا كوچكتر مي‌باشد.
 
ميكروتوربينها
استفاده از ميكروتوربين‌ها در آمريكا گسترش روزافزوني يافته است. پديده‌اي كه امروز Deregulation Power ناميده مي‌شود باعث شده است تا در بسياري جاها، ژنراتورهاي خصوصي جاي تغذيه از سوي شركت‌هاي برق سراسري يا منطقه‌اي را بگيرند.
در حال حاضر بيش از ۶۶ درصد از حرفه‌ها در ايالات متحده داراي نوعي از توليد برق اضطراري يا پشتيبان هستند. ميكروتوبين‌ها هم به صورت مستقل و هم در اتصال با شبكه مي‌توانند كار كنند. پراكنده شدن توزيع انرژي باعث شده است كه ميكروتوربين‌ها قابليت ايجاد انقلابي را در ساختار صنعت برق هم از نظر تغذيه و هم از نظر تقاضا داشته باشند. عوامل اصلي توسعه ميكروتوربين‌ها عبارتند از:
پيشرفت تكنولوژي
نياز به انرژي با كيفيت بالاتر
قابليت اطمينان بالا
راندمان بالاتر
سازندگان ميكروتوربين‌ها
در حال حاضر دو سازنده ميكروتوربين وجود دارند كه داراي دستگاههاي آماده فروش هستند.
ميكروتوربين Allied Signal با سوخت‌هاي مختلف گاز و مايع كار مي‌كند. اين ميكروتوربين‌ كه Parlon 75 ناميده مي‌شود براي شركت‌هاي متوسط و كوچك طراحي شده است. انتظار مي‌رود كه اكثر شركت‌ها به طور متناوب يا در زمان پيك بار از اين ميكروتوربين استفاده كنند. Parlon 75 تنها يك قسمت متحرك دارد. به اين دليل اصطكاك داخلي بسيار كم است هزينه‌هاي نگهداري پايين‌تر و قابليت اطمينان هم بالاتر است.
ميكروتوربين Copstone بيش از ۶۰۰۰ ساعت كار مداوم در نوامبر ۱۹۹۹ داشته است و براي مقاصد صنعتي و تجاري هر دو به كار مي‌رود. اين ميكروتوربين‌ها با گاز طبيعي فشار بالا و پايين، پروپان، گازوئيل و گاز H2S تا ۷% كار مي‌كند. همه اجزاي گردشي روي يك شافت نصب شده‌اند و به وسيله ياتاقان‌‌هاي هوايي نگهداري مي‌شوند.

خرید و دانلود

با قیمت 6,000 تومان

عتیقه زیرخاکی گنج