• بازدید : 80 views
  • بدون نظر

خرید و دانلود
با قیمت 7,500 تومان
دانلود رایگان کتاب کنترل کیفیت-خرید اینترنتی کتاب کنترل کیفیت-دانلود رایگان تحقیق کنترل کیفیت-کتاب الکترونیکی کنترل کیفیت-
این فایل در ۶۲صفحه ابل ویرایش برای شما تهیه شده وبه موارد زیر می پردازد:
این فایل برای دانشجویان مدیریت صنعتی به جای آنکه کتابهای چند صد صفحه ای سخت را بخوانند به زبانی بسیار ساده تهیه شده وراحت تر می توانند این در س ار از روی این کتاب ساده بفهمند وبرای آنها موثر باشد برای آشنایی بیشتر شما با فایل در ادامه توضیحات بیشتر می پردازیم.

نگرش کیفیت دارای تاریخی به در ازای عمر انسان در روی زمین است. در مفهوم خیلی ساده و ابتدایی آن انسانهای نخستین غذاها ومیوه های سالم را از ناسالم جدا می کردند و از مصرف غذاها  یا میوه های ناسالم پرهیز می نمودند. به مفهومی دیگر هر فرد مدیر ومسئول کیفیت محصول انتخاب شده بود.

بعدها که انسان در روستا سکونت می کند قسمتی از وظیفه رویکرد کیفیت بر عهده فروشندگان محلی و دوره گردها قرار می گیرد. که کالاها یا محصولات سالم را به دست مصرف کنندگان برسانند.

با گسترش وشکل گیری کارگاههای ابتدایی و دستی در روستاها انتظار تکرار پذیری به کارهای صنعتگران محلی شکل می گیرد و با گسترش تجارت به فراتر از مرزهای روستا، مسئله بازرسی وکنترل صادرات شکل می گیرد. با پیدایش انقلاب صنعتی و فراگیر شدن صنعت استاندارد سازی کالاهای تولیدی  ومنطبق بودن کالاها مطابق با انتظارات مشتری اهمیت بیشتری می یابد. اما برای دستیابی به این مفهوم بیشتر بر بازرسی محصولات تولیدی در پایان خط تولید تاکید می شد چیزی که امروزه بعنوان بازرسی شناخته میشود نه فرآیند کیفیت.

در سال ۱۹۲۴ والتر شوارت[۱] از موسسه تلفن بل [۲]یک نمودار آماری به منظور بهبود ویژگیهای محصول ارائه داد. بعداً در همان دهۀ داج و دو مینگ[۳]  که هر دو باز از موسسه بل بودند مفهوم نمونه گیریهای بازرسی ۱۰۰ درصد را ارائه نمودند. در سال ۱۹۴۶ انجمن کنترل کیفیت در آمریکا شکل گرفت، این سازمان از طریق مقاله ها کنفرانس ها وکلاسهای آموزشی مفهوم کنترل کیفیت را برای همه محصولات و خدمات توسعه وبهبود داد. درسال ۱۹۵۰ ادوارد رمینگ [۴] که مفهوم کنترل کیفیت آماری را از شوارت اقتباس کرده بوده مجموعه ای از سمینارها در مصنوعات روشهای آماری ومسئولیت کیفیت به مهندسین و مدیران ژاپنی ارائه نمود.

در سال ۱۹۵۴ ژوزف جوران [۵] اولین سفرش را به ژاپن انجام داد و بر مسئولیت مدیریت به منظور دستیابی به کیفیت تاکید کرد.

درسال ۱۹۶۰ اولیه حلقه های کنترل کیفیت به منظور دستیابی به اهداف بهبود کیفیت شکل گرفت. در همین سالها تکنیکهای آماری ساده بوسیله کارگران ژاپنی به کار گرفته شد. در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ مدیران آمریکایی سفرهای متعددی به ژاپن به منظور یادگیری معجزه ژاپنی ها در خصوص کیفیت انجام دادند هرچند بعلت آنکه آمریکاییها قبلاً نوشته های دمینگ وجوران را در خود آمریکا خوانده بودند این سفرها غیر ضروری و به نظر میرسید. با این وجود رنسانس کیفیت در محصولات و خدمات آمریکایی شروع به ظهور نمود و در اواسط دهه ۱۹۸۰ مفهوم مدیریت کیفیت جامع منتشر شد.

در اواخر دهه ۱۹۸۰ صنایع اتومبیل شروع به کارگیری به SPC  [6]نمودند و بدنبال آن سایر صنایع شروع به بکارگیری آن نمودند.

جینیچی تاگوچی[۷] مفهوم طراحی انعطاف پذیر را معرفی نمود وموجب ظهور مفهوم طراحی آزمایشات بعنوان یک ابزار با ارزش در بهبود کیفیت گردید. در دهه ۱۹۹۰ سازمان بین المللی استاندارد (ایزو ۹۰۰۰) بعنوان یک مدل گسترده جهانی برای یک سیستم کیفیت معرفی گردید. و بعداً صنایع اتومبیل سازی این مفهوم را با تأکید بر رضایتمندی مشتریان توسعه وبهبود دادند. به دنبال آن ایزو  14000 بعنوان یک مدل جهانی  برای سیستمهای مدیریت زیست محیطی معرفی گردید.

۱ادوارد دمینگ

دکتر ادوراد دمینگ (۱۹۹۳- ۱۹۰۰) فلسفه اش را تحت عنوان کنترل وکیفیت و مدیریت کیفیت منتشر نمود.

وی در سال ۱۹۲۸ به عنوان یک آمار  شناس از دانشگاه یل فارغ التحصیل شد او مدت کوتاهی بعد از جنگ جهانی دوم ایده هایش را منتشر نمود و در حالی که ایده هایش در ایالت متحده آمریکا با استقبال چندانی مواجه نشد در ژاپن با استقبال شدید روبرو گردید وژاپن را در دستیابی به نیروی صنعتی یاری نمود. تئوریهای ادوارد دمینگ تاکید زیادی بر درگیر نمودن مدیریت در امر، کیفیت ،بهبود دائمی ، تجزیه و تحلیل آماری ، هدفگذاری و ارتباطات دارد.

بر طبق نظر وی با تغییر نگرش مردم در مورد کیفیت و حذف موانعی که بر سر راه کارکنان در خصوص انجام کارها به روش بهتر وجود دارد، یک محیط حمایتی برای بهبود مستمر ایجاد می شود و بر اساس رهبران آن شرکتها بایستی وقت خود را به بهبود بلند مدت کیفیت کالاها و خدمات اختصاص دهند.

دمینگ چهارده اصل را به عنوان خط راهنمای مدیریت ارائه داد که با عمل به این ۱۴ اصل مدیریت برای بهبود دائمی کالا و خدمات تلاش می نمایند. و به منظور حل مشکلات کیفیت، دمینگ استفاده از سیکل دمینگ را تشویق نمود که بعداً بوسیله و الترشوارت بیشتر توسعه یافت. این سیکل که مخفف آن (PDSA) می باشد. که از )plan (A) Act,(S)Study,(D)Do.(p  تشکیل یافته و نگرش سیسماتیک برای حل مشکلات کیفیت می باشد.

استفاده کنندگان از این سیکل ابتدا مشکل را مطالعه نموده و برای حل آن برنامه ریزی می کنند که این امر بایستی بعنوان قسمتی از سیکل که توجه زیادی را به خود جلب مینماید محسوب شود. زیرا برنامه های خوب منجر به راه حلهای بهتری می شود. (plan)

بعد از آن بایستی راه حل صورت پذیرد.(DO)

نتایج جمع آوری و مطالعه شود.               (Study)

سرانجام زمانی که ریشه مشکل پیدا شد و حل گردید تغییرات دائمی Act گردند.

اگر چنانچه مشکل حل نشده باشد بازگشت به قسمت برنامه مجدا صورت می گیرد.

شواهد بدست آمده از اصول چهارده گانه دمینگ در خصوص کیفیت حقیقتاً یک فرآیند بهبود مداوم است از نظر وی کیفیت بایستی بطور مداوم تحت نظر باشد و بمنظور دستیابی به خدمات و محصولات جهانشمول مورد ارزیابی قرار گیرد.

اصول چهارده گانه دمینگ Deming s14Principales

۱-    آفریدن (تولید مکمل ) هدف با ثبات برای بهبود کارها ( تولیدات و خدمات ) باشد.

۲-    اتخاذ یک فلسفه جدید

۳-    پرهیز از وابستگی بر بازرسیهای گسترده

۴-    پایان دادن به عادت پارامترهای بازار یابی عمدتا براساس قیمت.

۵-    بهبود مستمر و مداوم

۶-    برقراری و تامین آموزش

۷-     برقراری و نهادن کردن رهبری

۸-    برطرف کردن ترس

۹-    شکستن موانع موجود بین محیطهای ستادی

۱۰-حذف شعارها ، نصیحتها و هدفهای تو خالی

۱۱- حذف آمارهای صرفاً کمی

۱۲- حذف موانعی که مانع احساس غرور کارکنان از مهارت خود می شود.

۱۳- برقراری برنامه قوی تعلیم و تربیت و آموزش علمی

۱۴- اقدام در جهت ایجاد شرایط برای انجام دگرگونی و تحول

تعریف کیفیت از دیدگاه دمینگ :

کیفیت را به عنوان سیستمها و دستگاههای بدون عیب و نقص تعریف می کند، وی تاکید دارد که فعالیتهای کیفیت هم بایستی معطوف به نیازهای حال و هم معطوف به نیازهای آینده مشتریان باشد.

دکتر دمینگ توضیح می دهد که امکان دارد نیازهای آتی مشتری ومصرف کننده توسط  مصرف کننده تعیین و مشخص نشود بلکه برای مصرف کننده تعیین گردند.

 

کلمات کلیدی در این تعریف:

تعیین کننده بودن مشتری Customer determinantior

مشتری است که می تواند تصمیم بگیرد. که چطور یک محصول یا خدمت نیازها، ضروریات و انتظاراتش را برآورده نماید.

تجربه واقعی   Actual experience

قضاوت مشتری در مورد کیفیت محصول یا خدمت نه تنها شامل زمانیکه محصول یا خدمات را می خرد می باشد بلکه در طول زمان استفاده نیز می باشد.

ضروریات  Requirements

جنبه ها یا ویژگیهای یک خدمت یا محصول ممکن است بصورت مکتوب ، آگاهانه و یا فقط بصورت یک احساس از طرف مشتری تقاضا شده باشد.

۴- علمکرد تکنیکی    Technically operational

ویژگیهای محصول یا خدمت ممکن است بطور واضح از طریق جملات یا کلماتی بیان شده باشد.

۵-ذهنی بودن   subjective

ویژگیهای محصول یا خدمت ممکن است فقط در احساسات مشتری مجسم شود.

۲-۱ژوزف جوران [۱]

 بهبود کیفیت بعنوان قسمتی از شامل  فراهم آوردن آموزش در روشهای کیفیت، ایجاد تیمهای حل مشکل و شناخت نتایج است .جوران تاکید بر نیاز به بهبود در کل سیستم داشت و به منظور بهبود کیفیت افراد  در یک شرکت نیاز به بهبود تکنیها و مهارتها و درک چگونگی و کاربرد آنها را جوران سه فرآیند مدیریتی  را پیشنهاد می نماید:









خرید و دانلود

با قیمت 7,500 تومان
  • انتشار : ۱۲ اسفند ۹۴
  • دسته بندی :
  • نویسنده :

عتیقه زیرخاکی گنج