امپراتور همکاری در فروش فایل
  • بازدید : 79 views
  • بدون نظر

خرید و دانلود
با قیمت 15,000 تومان
دانلود سمینار کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش قدرت گشتاور گير در موتورهاي BLDC و روشهاي کاهش آن-اصول و ساختمان موتورهاي جريان مستقيم بدون جاروبک ,دانلود پروژه و پایان نامه مهندسی برق درباره گشتاور گير در موتورهاي BLDC و روشهاي کاهش آن-اصول و ساختمان موتورهاي جريان مستقيم بدون جاروبک ,دانلود رایگان پروژه و پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق گرایش قدرت,دانلود پاورپوینت و پروپوزال رشته مهندسی برق گشتاور گير در موتورهاي BLDC و روشهاي کاهش آن-اصول و ساختمان موتورهاي جريان مستقيم بدون جاروبک ,دانلود تحقیق و مقاله ورد word مقطع کارشناسی مهندسی برق,دانلود سمینار و رفرنس کارشناسی ارشد برق گشتاور گير در موتورهاي BLDC و روشهاي کاهش آن-اصول و ساختمان موتورهاي جريان مستقيم بدون جاروبک

با سلام گرم خدمت تمام دانشجویان عزیز و گرامی . در این پست دانلود سمینار و رفرنس کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق با عنوان گشتاور گير در موتورهاي BLDC و روشهاي کاهش آن-اصول و ساختمان موتورهاي جريان مستقيم بدون جاروبک رو برای عزیزان دانشجوی رشته مهندسی برق گرایش قدرت قرار دادیم . این پروژه پایان نامه در قالب ۷۷ صفحه به زبان فارسی میباشد . فرمت پایان نامه به صورت ورد word قابل ویرایش هست و قیمت پایان نامه نیز با تخفیف ۵۰ درصدی فقط ۱۵ هزار تومان میباشد …

از این سمینار آماده میتوانید در نگارش متن پایان نامه خودتون استفاده کرده و یک پایان نامه خوب رو تحویل استاد دهید .

این پروژه پایان نامه برای اولین بار فقط در این سایت به صورت نسخه کامل و جامع قرار داده میشود.و حجم فایل نیز ۱۲ مگابایت میباشد .

چنانچه به نسخه تمام متن و قابل ویرایش ورد word این سمینار نیاز داشتید با شماره ۰۹۳۳۹۶۴۱۷۰۲ تماس بگیرید .

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد جنوب تهران
دانشکده تحصیلات تکمیلی
سمینار برای دریافت کارشناسی ارشد مهندسی برق
رشته مهندسی برق – گرایش قدرت
عنوان پایان نامه و سمینار : گشتاور گير در موتورهاي BLDC و روشهاي کاهش آن-اصول و ساختمان موتورهاي جريان مستقيم بدون جاروبک 


راهنمای خرید فایل از سایت : برای خرید فایل روی دکمه سبز رنگ (خرید و دانلود) کلیک کنید سپس در فیلدهای خالی آدرس ایمیل و سایر اطلاعات خودتون رو بنویسید سپس دکمه ادامه خرید رو کلیک کنید . در این مرحله به صورت آنلاین به بانک متصل خواهید شد و پس از وارد کردن اطلاعات بانک از قبیل شماره کارت و پسورد خرید فایل را انجام خواهد شد . تمام این مراحل به صورت کاملا امن انجام میشود در صورت بروز مشکل با شماره موبایل ۰۹۳۳۹۶۴۱۷۰۲ تماس بگیرید و یا به ایمیل info.sitetafrihi@gmail.com پیام بفرستید .

فهرست مطالب
عنوان مطالب شماره صفحه
چکيده ۱
مقدمه ۲
(BLDC) فصل اول : اصول و ساختمان موتورهاي جريان مستقيم بدون جاروبک
۱٫۱ . اساس کار موتورهاي جريان مستقيم بدون جاروبک .
۱٫۲ . موتور سه فاز، با مدار فرمان دو قطبي ۷
۱٫۳ . مقايس. موتورهاي جريان مستقيم متداول و بدون جاروبک ۱۰
۱٫۴ . کنترل وضعيت با استفاده از اثر هال ۱٫
۱٫۵ . محو نقاط مرگ در موتورهاي دو فاز ۲۱
فصل دوم : گشتاور گير و محاسبه آن
۲٫۱ .محو نقاط مرگ در موتورهاي دو فاز ۲٫
۲۷ MMF- 2.2 .روش شار
۲٫۳ .روش جديد محاسبه گشتاور گير ۲۹
فصل سوم : روش هاي کاهشگشتاور گير
۳٫۱ . گشتاورگير در موتورهاي مغناطيس دائم ۳٫
۳٫۲ . روش هاي عملي براي کاهش گشتاورگير ۳٫
۳٫۳ . استفاده از شيارهاي مصنوعي براي کاهش گشتاور گير .۱
۳٫۴ . انحراف آهنرباهاي رتور .۳
۳٫۵ . بررسي اثر ابعاد شيار و آهنربا بر کاهش گشتاور گير ..
۳٫۶ . بهينه سازي ضريب قوس قطب براي کاهش گشتاورگير .۱
۳٫۷ . روش فواصل هوايي غير يکسان ..
۳٫۸ . تأثير قطعه قطعه کردن آهنربا بر گشتاور گير ۶۰
ه
فهرست مطالب
عنوان مطالب شماره صفحه
فصل چهارم : نتيجه گيري
نتيجه گيري ۶۵
منابع و مأخذ ۶۶
و
فهرست جدول ها
عنوان شماره صفحه
۷ ccw و cw 1-1 : مراحل کليد زني در دو جهت
متداول و بدون جاروبک ۱۲ DC 1-2 : مقايسه موتورهاي
۳-۱ : نتايج بهينه سازي ۵۴
ز
فهرست شکل ها
عنوان شماره صفحه
۴ BLDC 1: شماي يک موتور -۱
سه فاز با مدار فرمان تک قطبي ۵ BLDC 1: موتور -۲
۱: ترتيب کليد زني و چرخشميدان ۶ -۳
۱: موتور بدون جاروبک سه فاز با مدار فرمان دو قطبي ۸ -۴
۱: ميدان مغناطيسي استاتور ۸ -۵
۱-۶ : چرخشرتور و ميدان مغناطيسي استاتور در جهت عقربههاي ساعت ۹
۱: چرخش نور و ميد ان مغناطيسي استاتور در جهت خلاف عقربههاي ساعت ۹ -۷
۱۱ DC 1: قرار دادن کليد يا ترانزيستور به جاي جاروبک در موتور -۸
۱: نحوه توليد جرقه بين تغيه کموتاتور و جاروبک ۱۳ -۹
۱: براي کاهش جرقه در جاروبکها يک کلاف به چند قسمت تقسيم شده است ۱۴ -۱۰
۱: مدار کموتاتور با استفاده از ترانزيستور ۱۴ -۱۱
با سه سيم پيچ ۱۵ DC 1: موتور -۱۲
۱: سيمپيچي توزيع شده سه فاز چهار قطب. ۱۷ -۱۳
۱: اثر هال ۱۷ -۱۴
۱: مدار معادل يک عنصر هال ۱۸ -۱۵
۱: شکل موج خروجي از يک عنصر هال ۱۸ -۱۶
بدون جاروبک با استفاده از عنصر هال ۱۹ DC 1: اصول کار موتور -۱۷
۱: توليد گشتاور ، چرخش و کليد زني عنصر هال ۱۹ -۱۸
هال ۲۰ IC 1: يک -۱۹
هاي هال ۲۰ IC 1: مشخصههاي -۲۰
بدون جاروبک رتور بيروني ۲۱ DC 1: موتور -۲۱
۱: ارتباط بين گشتاور زاويه چرخش در موتور دو فاز ۲۱ -۲۲
۱: اساس کار موتور سه فاز يک قطبي ۲۳ -۲۳
۱: ارتباط بين گشتاور زاويه چرخش در زمان عبور جريان مستقيم در هر فاز ۲۳ -۲۴
۱: موتور دو فاز با استفاده از گشتاور هارمونيک فضايي ۲۴ -۲۵
۱: حذف نقطه مرگ با اضافه نمودن گشتاور هارمونيک چهار قطبي روي گشتاور دو قطبي ۲۵ -۲۶
و چگالي انرژي براي محاسبه انرژي کل سيستم ۲۸ B-H 2: دياگرام -۱
براي موتورهاي مغناطيس دائم ۲۹ MMF- 2: دياگرام شار -۲
ح
فهرست شکل ها
عنوان شماره صفحه
۳:نمودار گشتاور گير براي موتور ۲۷ شيار براي انواع آهنربا ها و انواع روش هاي مغناطيس شدن ۳٫ -۱
۳:گشتاور گير براي قطب هاي جابجا قرار گرفته ۳۷ -۲
۳:تأثير جابجايي قطب ها به درجه بر روي مقدار پيک تا پيک گشتاور گير ۳۷ -۳
۳:تأثير تغييرات دهانه شيار بر روي گشتاور گير ۳۸ -۴
۳:تأثير غير يکنواختي ورق هاي استاتور بر روي گشتاور گير ۳۹ -۵
۳-۶ :اثر نا متقارن بودن رتور بر روي گشتاور گير ۴۰
۳:انواع مختلف شيارهاي مصنوعي براي کاهشگشتاورگير ۴۱ -۷
۳:گشتاور گيردر يک موتور با شيار مصنوعي ۴۲ -۸
۳:انحراف آهنربا .۳ -۹
.. SA 3: مقدار پيک تا پيک گشتاور گير به ازاء تغيير -۱۰
۳: برش عرضي يک موتور چهار قطب .. -۱۱
۳: برش عرضي خطي از يک موتور چهار قطب .. -۱۲
۳: گشتاور گير .۷ -۱۳
۳: گشتاور گير که مؤلفه اصلي آن حذف شده است( -۱۴
۴۸ ( . = ۰٫۵
۳: گشتاور در يک انتهاي آهنربا به ازاء مقادير مختلف عرض شيار ۴۸ -۱۵
۳: گشتاور گير که مؤلفه اصلي آن حذف شده به ازاء مقادير مختلف -۱۶
۴۹ .
۵۰ ۰٫۱۸ . ۳: گشتاور باقيمانده به ازاء جابجايي قطب ها به ميزان -۱۷
.. (s= 3: مقايسه گشتاور گير در موتورهاي با ضرايب قوس متفاوت( ۲۷ -۱۸
.. (s= 3: مقايسه گشتاور گير در موتورهاي با ضرايب قوس متفاوت( ۲۸ -۱۹
۳: ساختار فاصله هوايي معمول ۵۶ -۲۰
۳: ساختار ترکيب فاصله هوايي يکسان و غير يکسان ۵۷ -۲۱
۳: پخشچگالي شار مغناطيسي .۷ -۲۲
موتور طرح جديد ۵۸ (b) موتور طرح متداول (a) 3: پخش شار در -۲۳
۳: مشخصه گشتاور گير ۵۸ -۲۴
۳: اسپکتروم مؤلفه هاي هارمونيکي ۵۹ -۲۵
۳: ريپل گشتاور هنگامي که موتور با اينورتر تغذيه مي شود ۵۹ -۲۶
۳: اسپکتروم مؤلفه هاي ريپل گشتاور ۵۹ -۲۷
۶۰ (N= 3: شکل تقريبي چگالي شار بر روي دو قطب يکي موتور( ۳ -۲۸
ط
فهرست شکل ها
عنوان شماره صفحه
۳: برش عرض يک موتور مغناطيس دائم با سه قطعه آهنربا ۶۲ -۲۹
۶۲ . = ۳: تغييرات گشتاور گير براي موتور با ۷۲٫۵ -۳۰
.۳ N=6 , .= بر گشتاور گير در حالت ۱۲٫۵ . ۳: اثر تغيير مقدار -۳۱
۳: اثر تغيير مقدار عرض زاويه اي آهنربا بر گشتاور گير ۶۳ -۳۲
.۳ . ۳: تغيير گشتاور گير به ازاء مقادير مختلف -۳۳
۱
چکيده:
در موتور هاي جريان مستقيم بدون جاروبک گشتاور گير در اثر عکس العمل بين آهنرباهاي رتور و
باعث ايجاد نويز و لرزش مي BLDC دندانه هاي استاتور ايجاد مي شود. اين گشتاور در موتورهاي
شود. از آنجا که در بارهاي حساس به يک گشتاور صاف نياز است، بنابراين بايد اين ريپل گشتاور را
کاهش دهيم. گشتاور گير را مي توان به روش هاي مختلفي از جمله انحراف دندانه هاي استاتور،
قطعه قطعه کردن آهنرباي دائم، استفاده از شيارهاي مصنوعي و … کاهش داد. بعضي از اين روش
ها عملي نمي باشند و برخي پر هزينه هستند اما بعضي از آنها ساده، ارزان و مؤثر مي باشند. در اين
مجموعه به معرفي اين روش ها مي پردازيم و آنها را با هم مقايسه مي کنيم.
۲
مقدمه:
در صنعت کاربرد زيادي دارند. اما يکي از (BLDC) موتورهاي جريان مسقيم بدون جاروبک
مشکلات اين موتورها گشتاور گير مي باشد که باعث ايجاد لرزش در موتورها و همچنين توليد
سرعت متغيير در آنها مي شود. گشتاور گير در اثر عکس العمل بين آهنرباي دائم رتور و دندانه
هاي استاتور به وجود مي آيد و آن را به صورت نسبت تغيير انرژي در فاصله هوايي به تغيير زاويه
رتور نشان مي دهند.
را مورد بررسي قرار مي دهيم و سپس BLDC در فصل اول اين مجموعه ساختار و انواع موتورهاي
معمولي مقايسه مي کنيم. در فصل دوم ماهيت گشتاور گير را شناسايي DC آنها را با موتورهاي
کرده و دو روش آناليزي براي محاسبه آن را آورده ايم. سپس در فصل سوم انواع روش هايي که تا
ارائه شده است را بررسي مي کنيم و IEEE کنون براي محاسبه گشتاور گير در نشرياتي مانند
مزايا و معايب هر يک را توضيح مي دهيم. با توجه به عوامل مؤثر در اندازه گشتاور گير روش هاي
متفاوتي براي کاهش آن از جمله انحراف آهنرباها و يا شيارها استفاده از شيار هاي مصنوعي، قطعه
قطعه کردن آهنربا و … پيشنهاد شده است که در ادامه به آنها مي پردازيم. در انتها در فصل چهارم
به نتيجه گيري از اطلاعات ارائه شده در فصول قبل مي پردازيم.
۳
فصل اول
اصول و ساختمان موتورهاي
جريان مستقيم بدون جاروبک
(BLDC)
4
راندمان بالايي دارند و به دليل مشخصات برجسته شان مي توان از آنها به عنوان DC موتورهاي
سرو موتور استفاده نمود. تنها عيب اين موتورها نياز آنها به کموتاتور و جاروبک است که دائم در
معرض فرسايش مي باشند و نياز به سرويس و نگهداري دارند. موتور هاي جريان مستقيم بدون
موتورهايي هستند که وظيفه کموتاتور و ( Brush Less Direct Current) BLDC جاروبک
[ جاروبک در آنها بر عهده کليدهاي الکترونيکي مي باشد.[ ۱
آهنرباي دائم و سيم پيچي اثر هال : BLDC 1: شماي يک موتور – شکل ۱
۱٫۱ . اساسکار موتورهاي جريان مستقيم بدون جاروبک
معمولي آرميچر در روي رتور و ميدان بر روي استاتور قرار دارد. ولي در موتور DC در يک موتور
بدون جاروبک وضع به اين گونه نيست. بلکه ساختمان اين موتورها شباهت بسياري به موتورهاي
سنکرون دارد. در اين موتورها آرميچر بر روي استاتور قرار دارد و ميدان از دو يا چند آهن ربا AC
که روي رتور نصب مي شوند، تشکيل مي گردد.
چند فاز مي باشد و معمول ترين آنها AC سيم پيچي اين نوع موتورها شبيه سيم پيچي موتورهاي
داراي سيم پيچي سه فاز است که با يک سيستم تحريک يک قطبي کار مي کند.
تفاوت دارند. بدين AC بدون جاروبک از نظر طرز تعيين وضعيت رتور با موتورهاي DC موتورهاي
منظور در اين موتورها از کليد الکترونيکي استفاده مي شود که سيگنال هاي تعيين وضعيت را
توليد مي نمايند. عمومي ترين روش کنترل وضعيت روش هال مي باشد ولي بعضي از موتورها از
آشکار سازهاي نوري هم استفاده مي نمايند.
۵
يک موتور سه فاز تک قطبي را مورد بررسي قرار مي BLDC براي درك اصول کار موتورهاي
۱ چنين موتوري را نشان مي دهد. در اين موتور براي تعيين وضعيت از آشکار – دهيم. شکل ۲
سازهاي نوري(فتو ترانزيستور) استفاده شده است.
در انتهاي لبه يک صفحه مسطح با زاويه ۱۲۰ قرار TP3 ، TP و ۲ TP سه عدد فتو ترانزيستور ۱
گرفته اند و در جلوي آنها شاتر چرخاني قرار گرفته که به محور رتور متصل است و به همراه آن مي
چرخد و اجازه عبور نور و برخورد آن با فتوترانزيستورها را مي دهد.
رتور اکنون در مقابل قطب برجسته استاتور S 1 ملاحظه مي شود قطب – همان طور که در شکل ۲
Tr برخورد نموده و باعث هدايت ترانزيستور ۱ TP قرار گرفته ، همچنين نور به فتوترانزيستور ۱ P2
مي شود و باعث جذب S، P قطب ۱ ، w شده است. در اين حالت در اثر عبور جريان از سيم پيچ ۱
رتور در جهت فلشنشان داده شده ، مي گردد.(عکسحرکت عقربه هاي ساعت) N قطب
سه فاز با مدار فرمان تک قطبي BLDC 1: موتور – شکل ۲
استاتور رسيد. شاتر که همراه با رتور مي چرخد. P وقتي که قطب شمال رتور به مقابل قطب ۱
در معرض نور قرار گرفته و سبب هدايت ترانزيستور PT را مي گيرد. در اين حالت ۲ PT جلوي ۱
را در آن ايجاد مي نمايد که S قطب w مي گرددو همچنين عبور جريان از سيم پيچي ۲ Tr2
رتور را جذب نموده و باعث چرخشرتور در جهت فلش مي شود تا اين که در N نتيجتاً قطب
۶
در PT را گرفته و فتوترانزيستور ۳ PT قرار بگيرد. در اين لحظه شاتر جلوي ۲ P مقابل قطب ۲
را S عبور کرده و قطب w جريان از سيم پيچ ۳ Tr معرض نور قرار مي گيرد. با هدايت ترانزيستور ۳
P قطع شده و قطب ۲ w تحريک مي شود جريان سيم پيچي ۲ P ايجاد مي کند. وقتي که قطب ۳
مي چرخد.تکرار اين عمل به P به ۳ P رتور بدون توقف از ۲ N بدون تحريک مي شود. بنابراين قطب
۱ نشان داده شده است سبب چرخش پيوسته رتور مي شود. – ترتيبي که در شکل ۳
۱: ترتيب کليد زني و چرخش ميدان – شکل ۳
۱٫۱٫۱ . روشتغيير جهت چرخش
کافي است که پلاريته ولتاژ ترمينال آن معکوس DC براي تعويض جهت چرخش در يک موتور
بدون جاروبک چنين عملي امکانپذير نيست و بايد از مدارات خاصي براي DC شود. ولي در موتور
تعويضجهت چرخش آن استفاده نمود.
Tr3,Tr2,Tr و ترانزيستورهاي ۱ PT و ۳ PT و ۲ PT 1 نحوه اتصال فتوترانزيستورهاي ۱ – در شکل ۳
به صورت زير ميباشد:
W براي کنترل جريان سيم پيچ ۱ Tr1-PT1
W براي کنترل جريان سيم پيچ ۲ Tr2-PT2
W براي کنترل جريان سيم پيچ ۳ Tr3-PT3
7
اين اتصالات موجب چرخش موتور در جهت عکس عقربههاي ساعت ميشود. اگر اتصالات به اين
صورت تغيير يابند:
جهت چرخش موتور نيز معکوس خواهد شد. PT3-Tr3, PT2-Tr1, PT1-Tr3
1 انجام گيرد. – تغييرات فوق ميتواند توسط مدارات ديجيتالي مطابق جدول ۱
ccw و cw 1: مراحل کليد زني در دو جهت – جدول ۱
۱٫۲ . موتور سه فاز، با مدار فرمان دو قطبي:
چنانچه موتور سه فاز(بدون جاروبک) توسط يک مدار پل سه فاز تغذيه شود در اين صورت مانند
از هر يک از سيم پيچهاي آن جريان متناوبي عبور خواهد کرد. اين مدار را مدار فرمان AC موتور
N و قطب S دو قطبي مينامند و به اين معني است که هر يک از سيمپيچها به طور متناوب قطب
ميشوند.
۱ اصول کار مدار پل سه فاز را نشان ميدهد. در اين جا نيز براي کنترل وضعيت رتور از – شکل ۴
سيستم نوري استفاده شده است. شش عدد فتوترانزيستور در انتهاي صفحه مسطح با فاصلههاي
مساوي قرار گرفتهاند. شاتر متصل شده به محور موتور، به ترتيب اجازه برخورد نور لامپ به
فتوترانزيستورها را ميدهد. اکنون نحوه ارتباط بين فتوترانزيستورها و حالت خاموش و روشن شدن
ترانزيستورها را بررسي مينماييم. سادهترين ارتباط اين است که مدار ديجيتالي به گونهاي عمل
نمايد که وقتي يک فتوترانزيستور با شماره خاص در معرض نور قرار گيرد ترانزيستورهاي با همان
شماره روشن شود.
۸
۱: موتور بدون جاروبک سه فاز با مدار فرمان دو قطبي . – شکل ۴
ترمينالهاي Tr و ۵ Tr4 ،Tr 1 نشان ميدهد در اثر هدايت ترانزيستورهاي ۱ – همانطور که شکل ۴
به پتانسيل صفر باتري ارتباط پيدا ميکنند. در اين v به پتانسيل مثبت باتري و ترمينال w,u
1 جاري – طبق شکل ۵ v به w و جريان ديگري از ترمينال v به u وضعيت جرياني از ترمينال
ميگردد . فلشهاي نشان داده شده در اين شکل جهت ميدان مغناطيسي را در سيم پيچها نشان
ميدهد. فلشبزرگتر که در مرکز رسم شده نشان دهنده برآيند شار مغناطيسي در استاتور ميباشد.
۱ ملاحظه ميشود رتور در وضعيتي قرار دارد که شار ميدان آن ۹۰ – به طوري که در شکل ۵
درجه با شار ميدان استاتور اختلاف زاويه دارد. در اين حالت، گشتاوري در جهت عقربههاي ساعت
به رتور اعمال ميگردد که سبب چرخش آن ميشود. پس از اينکه رتور به اندازه ۳۰ درجه چرخيد.
روشن ميشود که باعث چرخش ميدان مغناطيسي استاتور در جهت PT خاموش و ۱ PT5
عقربههاي ساعت به اندازة ۶۰ درجه ميشود.
۱: ميدان مغناطيسي استاتور

خرید و دانلود

با قیمت 15,000 تومان

عتیقه زیرخاکی گنج