امپراتور همکاری در فروش فایل
  • بازدید : 121 views
  • بدون نظر

خرید و دانلود
با قیمت 30,000 تومان
دانلود پروژه پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق تخمين موقعيت و سرعت روتور موتور شار محوري – روشهاي کنترل بدون حسگر بر پایه مشاهده گرها – پیاده سازی سيستم محرکه با موتـور سـنکرون مغناطيس دائم شار محوري,دانلود پروژه و پایان نامه مهندسی برق درباره تخمين موقعيت و سرعت روتور موتور شار محوري – روشهاي کنترل بدون حسگر بر پایه مشاهده گرها – پیاده سازی سيستم محرکه ي با موتـور سـنکرون مغناطيس دائم شار محوري,دانلود رایگان پروژه و پایان نامه های کارشناسی رشته مهندسی برق,دانلود پاورپوینت و پروپوزال رشته مهندسی برق ,دانلود تحقیق و مقاله ورد word مقطع کارشناسی مهندسی برق,دانلود سمینار و رفرنس کارشناسی ارشد برق

با سلام گرم خدمت تمام دانشجویان عزیز و گرامی . در این پست دانلود پروژه و پایان نامه کارشناسی رشته مهندسی برق با عنوان تخمين موقعيت و سرعت روتور موتور شار محوري – روشهاي کنترل بدون حسگر بر پایه مشاهده گرها – پیاده سازی سيستم محرکه ي با موتـور سـنکرون مغناطيس دائم شار محوري رو برای عزیزان دانشجوی رشته مهندسی برق قرار دادیم . این پروژه پایان نامه در قالب ۱۲۵ صفحه به زبان فارسی میباشد . فرمت پایان نامه به صورت ورد word قابل ویرایش هست و قیمت پایان نامه نیز با تخفیف ۵۰ درصدی فقط ۳۰ هزار تومان میباشد …

از این پایان نامه آماده میتوانید در نگارش متن پایان نامه خودتون استفاده کرده و یک پایان نامه خوب رو تحویل استاد دهید .

این پروژه پایان نامه برای اولین بار فقط در این سایت به صورت نسخه کامل و جامع قرار داده میشود . و حجم فایل نیز ۲۵ مگابایت میباشد .

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد جنوب تهران
دانشکده فنی و مهندسی
پایان نامه برای دریافت کارشناسی مهندسی برق
رشته مهندسی برق گرایش قدرت
عنوان پایان نامه : تخمين موقعيت و سرعت روتور موتور شار محوري – روشهاي کنترل بدون حسگر بر پایه مشاهده گرها – پیاده سازی سيستم محرکه ي با موتـور سـنکرون مغناطيس دائم شار محوري


راهنمای خرید فایل از سایت : برای خرید فایل روی دکمه سبز رنگ (خرید و دانلود) کلیک کنید سپس در فیلدهای خالی آدرس ایمیل و سایر اطلاعات خودتون رو بنویسید سپس دکمه ادامه خرید رو کلیک کنید . در این مرحله به صورت آنلاین به بانک متصل خواهید شد و پس از وارد کردن اطلاعات بانک از قبیل شماره کارت و پسورد خرید فایل را انجام خواهد شد . تمام این مراحل به صورت کاملا امن انجام میشود در صورت بروز مشکل با شماره موبایل ۰۹۳۳۹۶۴۱۷۰۲ تماس بگیرید و یا به ایمیل info.sitetafrihi@gmail.com پیام بفرستید .

تخمين موقعيت و سرعت روتور موتور شار محوري – روشهاي کنترل بدون حسگر بر پایه مشاهده گرها – پیاده سازی سيستم محرکه ي با موتـور سـنکرون مغناطيس دائم شار محوري

فهرست مطالب
عنوان مطالب      شماره صفحه
 
چکيده      ۱
مقدمه      ۲
 
فصل اول : کليات      ۳
۱-۱)   بررسي موتورهاي مغناطيس دائم شار محوري      ۴
۱-۱-۱) موتور مغناطيس دائم سطحي      ۵
۱-۱-۲) موتور مغناطيس دائم داخلي      ۵
۱-۱-۳) خصوصيات ماشين هاي شار محوري      ۶
۱-۱-۴) روند تکامل ماشين هاي شار محوري      ۷
۱-۱-۵) انواع ماشين هاي شار محوري      ۸
۱-۲)   خلاصه اي از آخرين کارهاي انجام گرفته در کنترل بدون حسگر ماشين
 ۹
هاي سنکرون مغناطيس دائم
۱-۲-۱) کنترل برداري با استفاده از تخمين گرهاي سرعت و شار حلقه باز با
 ۱۱
استفاده از اندازه گيري ولتاژها و جريان هاي استاتور
۱-۲-۲) کنترل برداري با استفاده از هارمونيک سوم ولتاژ فاز استاتور براي تخمين
 ۱۴
موقعيت
۱-۲-۳) کنترل برداري با استفاده از تخمين گر سرعت بر پايه ي Back-EMF         ۱۵
۱-۲-۴) کنترل برداري با استفاده از تخمين گرهاي موقعيت و سرعت بر پايه ي
 ۱۸
مشاهده گر
۱-۲-۵) تخمين موقعيت بر پايه ي تغييرات اندوکتانس بر پايه ي اثرات هندسي و
 ۲۰
اشباع
۱-۲-۶) تخمين گرهاي بر پايه ي هوش مصنوعي      ۲۴
 
فصل دوم : مدل سازي موتور PMSM      ۲۶
۲-۱) تقسيم بندي موتورهاي سنکرون در يک نگاه      ۲۷
 و
 

 
۲-۲) مدل رياضي موتور PMSM سه فاز      ۲۸
۲-۲-۱) سيم پيچي سه فاز با توزيع سينوسي      ۲۸
۲-۲-۲) شارهاي پيوندي استاتور      ۳۰
۲-۲-۳) تبديل سه فاز به دو فاز      ۳۱
۲-۲-۴) گشتاور      ۳۲
۲-۳) مدلسازي موتور PMSM در نرم افزار SIMULINK      ۳۳
۲-۳-۱) پياده سازي محرکه موتور PMSM بدون کنترل کننده      ۳۵
 
فصل سوم : پياده سازي محرکه ي PMSM با حسگرهاي سرعت و جريان       ۴۰
۳-۱) کنترل کننده ي جريان      ۴۱
۳-۲) طراحي کنترل کننده براي PMSM      ۴۲
۳-۳) پياده سازي محرکه موتور PMSM با کنترل کننده سرعت و جريان      ۴۴
۳-۳-۱) کنترل کننده ي سرعت      ۴۴
۳-۳-۲) کنترل کننده ي جريان      ۴۴
۳-۳-۳) نتايج شبيه سازي با استفاده از کنترل کننده هاي سرعت و جريان      ۴۵
 
فصل چهارم : پياده سازي محرکه ي PMSM بدون حسگرهاي سرعت و
 ۵۰
جريان
۴-۱) معادلات موتور      ۵۲
۴-۲) الگوريتم EKF      ۵۲
۴-۳) معايب الگوريتم EKF      ۵۵
۴-۳-۱) ميانگين ها و کوواريانس هاي تبديلات غير خطي      ۵۵
۴-۴) تبديل Unscented      ۵۸
۴-۵) الگوريتم UKF      ۵۹
 ز
 

 
۴-۶) نتايج شبيه سازي      ۶۱
۴-۷) مقايسه نتايج بر پايه ي شبيه سازي      ۹۲
۴-۸) پياده سازي محرکه شارمحوري مغناطيس دائم با استفاده از SVPWM         ۹۳
 
فصل پنجم : نتيجه گيري و پيشنهادات      ۹۷
۵-۱) نتيجه گيري      ۹۸
۵-۲) پيشنهادات      ۱۰۰
پيوست ها      ۱۰۱
 
 ح
 

 
فهرست مطالب
عنوان مطالب      شماره صفحه
 
منابع و ماخذ      ۱۰۲
فهرست منابع فارسي      ۱۰۲
فهرست منابع لاتين      ۱۰۳
چکيده انگليسي      ۱۰۸
 
 
 ط
 

 
فهرست جدول ها
عنوان      شماره صفحه
 
 
۱-۴ : مراحل انجام تبديل Unscented      ۵۹
۲-۴ : الگوريتم استاندارد UKF      ۶۰
۱-۵ : مجموع توان دوم خطاهاي مربوط به شبيه سازي درايو  بدون حسگر      ۹۸
 
 
 ي
 

 
 فهرست شکل ها
عنوان      شماره صفحه
 
 
۱-۱ : بردار فضايي شار پيوندي و جريان استاتور (براي ضريب توان راحد)      ۱۱
۲-۱ :  [a] تخمين در چهارچوب مرجع ساکن ، [b] تخمين در چهراچـوب مرجـع
در جهت شار استاتور، [c] تخمين در چهارچوب مرجع ساکن با استفاده از انتگرال      ۱۳ گير گوسي
۳-۱ : تغييرات اندوکتانس هاي سنکرون نسبت به زاويه ي روتور      ۲۱
۱-۲ : روتور و استاتور يک موتور القائي سه فاز      ۲۸
۲-۲ : سيم پيچهاي استاتور که بصورت ستاره متصل شده است      ۲۹
۳-۲ : مدل موتور PMSM      ۳۴
۴-۲ : جزئيات زير سيستم الکتريکي مدل رياضي موتور      ۳۴
۵-۲ : جزئيات زير سيستم مکانيکي مدل رياضي موتور      ۳۵
۶-۲ : جزئيات زير سيستم مربوط به تبديل   به      ۳۵
۷-۲ : پياده سازي محرکه موتور PMSM بدون کنترل کننده      ۳۶
۸-۲ : ولتاژهاي ماشين      ۳۷
۹-۲ : جريانهاي ماشين      ۳۸
۱۰-۲ : حالتهاي مکانيکي ماشين      ۳۹
۱-۳ : ساختار IMC      ۴۱
۲-۳ : ساختار يک سيستم کنترل کلاسيک      ۴۱
۳-۳ : IMC جداسازي شده و قطري      ۴۳
۴-۳ : پياده سازي سيستم محرکه با استفاده از کنترل کننده هاي سرعت و جريان     ۴۴
۵-۳ : جزئيات زير سيستم کنترل کننده ي سرعت      ۴۴
۶-۳ : جزئيات مربوط به بلوک کنترل کننده ي جريان      ۴۵
۷-۳ : ولتاژهاي ماشين      ۴۶
۸-۳ : جريان هاي ماشين      ۴۷
۹-۳ : حالتهاي مکانيکي ماشين      ۴۸
 ک
 

 
۱۰-۳ : مقايسه ي سرعت و گشتاور ماشين با و بدون کنترل کننده      ۴۹
۱-۴ : ميانگين غير خطي و خطي سازي شده ي ۳۰۰ نقطه ي تصادفي توليد شده
 ۵۶
با   با توزيع يکسان ميان ۰۱ ۰  و با    با توزيع يکسان ميان ۳۵ ۰  راديان
۲-۴ : ميانگين غير خطي و خطي سازي شده ي ۳۰۰ نقطه ي تصادفي توليد شده
 ۵۷
با   با توزيع يکسان ميان ۰۱ ۰  و با    با توزيع يکسان ميان ۳۵ ۰  راديان
۳-۴ : پياده سازي سيستم محرکه بدون حسگر با استفاده از تخمين گـر برپايـه ي
 ۶۲
الگوريتم EKF
۴-۴ : جزئيات مربوط به بلوک تخمين گر EKF      ۶۲
۵-۴ : ولتاژهاي بدست آمده ي ماشين با استفاده از تخمين گر EKF      ۶۳
۶-۴ : جريان هاي بدست آمده ي ماشين با استفاده از تخمين گر EKF      ۶۴
۷-۴ : حالتهاي مکانيکي بدست آمده ي ماشين با استفاده از تخمين گر EKF      ۶۵
۸-۴ : ولتاژهاي بدست آمده ي ماشين با استفاده از تخمين گر UKF      ۶۶
۹-۴ : جريان هاي بدست آمده ي ماشين با استفاده از تخمين گر UKF      ۶۷
۱۰-۴ : حالت هاي مکانيکي بدست آمده ي ماشين با استفاده از تخمين گر UKF     ۶۸
۱۱-۴ : مقايسه ي حالتهاي گذراي زمان راه اندازي ميـان الگـوريتم هـاي EKF و      ۶۹
 UKF
۱۲-۴ : پياده سازي سيستم محرکه بدون حسگر با سيستم تزريق نـويز بـه انـدازه
 ۷۰
گيري جريان
۱۳-۴ : مقايسه ي حالتهاي گذراي زمان راه اندازي ميـان الگـوريتم هـاي EKF و      ۷۰
 UKF
۱۴-۴ : پياده سازي سيستم محرکه بدون حسگر با سيستم تزريق نـويز بـه انـدازه
 ۷۱
گيري جريان
۱۵-۴ : ردگيري سرعت واقعي موتور نسبت به فرمان سرعت در تخمين گر EKF       ۷۲
۱۶-۴ : مقايسه ي سرعت واقعي موتور با سرعت تخمين زده شده و خطاي سرعت
 ۷۳
در تخمين گر EKF
۱۷-۴  : مقايسه  ي موقعيت واقعي موتور با  موقعيت تخمين زده شده و خطاي
 ۷۴
موقعيت در تخمين گر EKF
۱۸-۴ : ردگيري سرعت واقعي موتور نسبت به فرمان سرعت در تخمين گر UKF       ۷۵
۱۹-۴ : مقايسه ي سرعت واقعي موتور با سرعت تخمين زده شده و خطاي سرعت
 ۷۶
در تخمين گر UKF
 ل
 

 
۲۰-۴ : مقايسه ي موقعيت واقعي موتور بـا موقعيـت تخمـين زده شـده و خطـاي
 ۷۷
موقعيت در تخمين گر UKF
۲۱-۴ : مقايسه ي سرعت واقعي موتور با مرجع سرعت و گشتاور بار اعمال شده به
 ۷۹
موتور در تخمين گر EKF
۲۲-۴ : مقايسه ي موقعيت واقعي موتور بـا موقعيـت تخمـين زده شـده و خطـاي
 ۸۰
موقعيت در تخمين گر EKF
۲۳-۴ : مقايسه ي سرعت واقعي موتور با سرعت تخمين زده شده و خطاي سرعت
 ۸۱
در تخمين گر EKF
۲۴-۴ : مقايسه ي سرعت واقعي موتور با مرجع سرعت و گشتاور بار اعمال شده به
 ۸۲
موتور در تخمين گر UKF
۲۵-۴ : مقايسه ي موقعيت واقعي موتور بـا موقعيـت تخمـين زده شـده و خطـاي
 ۸۳
موقعيت در تخمين گر UKF
۲۶-۴ : مقايسه ي سرعت واقعي موتور با سرعت تخمين زده شده و خطاي سرعت
 ۸۴
در تخمين گر UKF
۲۷-۴ : بلـوک ديـاگرام پيشـنهاد شـده بـراي محرکـه ي شـارمحوري PMSM بـا
 ۸۵
مشخصه ي بار ۲
 
۲۸-۴ : مقايسه ي سرعت واقعي موتور با مرجع سرعت و گشتاور بار اعمال شده به
 ۸۶
موتور در تخمين گر EKF
۲۹-۴ : مقايسه ي موقعيت واقعي موتور بـا موقعيـت تخمـين زده شـده و خطـاي
 ۸۷
موقعيت در تخمين گر EKF
۳۰-۴ : مقايسه ي سرعت واقعي موتور با سرعت تخمين زده شده و خطاي سرعت
 ۸۸
در تخمين گر EKF
۳۱-۴ : مقايسه ي سرعت واقعي موتور با مرجع سرعت و گشتاور بار اعمال شده به
 ۸۹
موتور در تخمين گر UKF
۳۲-۴ : مقايسه ي موقعيت واقعي موتور بـا موقعيـت تخمـين زده شـده و خطـاي
 ۹۰
موقعيت در تخمين گر UKF
۳۳-۴ : مقايسه ي سرعت واقعي موتور با سرعت تخمين زده شده و خطاي سرعت
 ۹۱
در تخمين گر UKF
۳۴-۴ : محرکه SVPWM موتور شارمحوري مغناطيس دائم      ۹۳
۳۵-۴ : ولتاژهاي abc مدوله شده ي ماشين ماشين      ۹۴
۳۶-۴ : حالتهاي مکانيکي ماشين      ۹۵
 م
 

 
۳۷-۴ : جريان هاي abc ماشين      ۹۶
۱-۵ : مقايسه کارايي الگوريتم هاي EKF و UKF      ۹۹
 ن
 

 
 
 س
 

 
چکيده :
در اين پايان نامه ابتدا ماشين هاي سنکرون مغناطيس دائم مـورد بررسـي قـرار گرفتـه انـد. کنتـرل ماشين هاي PMSM به علت نياز به داشتن حسگرهاي با دقت بالا که گرانقيمـت مـي باشـند و همچنـين محدوديتهايي را در زمينه ي شرايط استفاده (حسگرها در محيط هاي پر گرد و غبـار و همچنـين محـيط هاي با رطوبت بالا کارايي لازم را ندارند علاوه بر اين موجب افزايش حجم و قيمت تمام شـده ي سيسـتم محرکه مي شوند و قابليت اطمينان سيستم را پايين مي آورند) بوجود مي آورند دشوار است و اسـتفاده از روشهاي بدون حسگر بشدت احساس مي شود. کنترل بدون حسگر مزاياي زيادي دارد کـه مـي تـوان بـه کاهش قيمت سيستم محرکه و بالا رفتن قابليت اطمينان و کاهش نسبت حجـم بـه قـدرت موتـور اشـاره نمود. در اين پروژه انواع مختلف روشهاي کنترل بدون حسگر معرفي شده و از بين آنها روشهاي بر پايـه مشاهده گرها بعلت دارا بودن مزاياي بيشتر انتخاب شده و براي يک سيستم محرکه ي با موتـور سـنکرون مغناطيس دائم شار محوري پياده سازي شده اند. مدل رياضي موتور شـبيه سـازي شـده و يـک سيسـتم کنترلي براي سرعت و جريان انتخاب شده تا موتور را با حدکثر گشتاور در کوتـاه تـرين زمـان بـه حالـت ماندگار با مشخصات سرعت و گشتاور مرجع اعمال شده برساند. دو الگـوريتم فيلتـر در ايـن پـروژه مـورد بحث قرار گرفته که عبارتست از الگوريتم کالمن بسط داده شده و الگـوريتم کـالمن Unscented و اينـدو بعد از اعمال به موتور نتايج ديناميکي و حال ماندگار مناسبي از خود نشان داده اند و در انتهـا مقايسـه ي دقيقي با استفاده از شاخص هاي مختلف ارائه شده است و نکات قدرت و ضعف هر کدام به روشـني بيـان شده است .
 
 1
 

 
مقدمه :
در دهه هاي اخير با کشف مواد مغناطيس دائم جديد ماشين هاي مغناطيس دائم در محرکه هاي بـا سرعت متغير اهميت ويژه اي پيدا کرده اند. اين ماشين ها به علت راندمان بالا و قابليت کار در سـرعتهاي کم و زياد کاربرد هاي ويژه اي در صنايع پيدا کرده اند و به همين سبب بحـث کنتـرل آنهـا بسـيار مـورد توجه قرار گرفته است . موتور هاي مغناطيس دائم شار محوري نيز از جمله ي موتور هايي مي باشد که بـه علت خواص ويژه مورد توجه بسيار قرار گرفته اند که مي توان به ساختار با قطر زياد و طول کم آن اشـاره نمود که آنها را براي کار در خودرو هاي الکتريکي بسيار ايده آل مي سازد. همچنين به علت قطر زياد مـي توان آنها را در تعداد قطب هاي زياد ساخت که دستيابي به سرعتهاي کم را امکـان پـذير مـي سـازد و در کاربرد هاي بدون جعبه دنده مي تواند بسيار مفيد واقع گردند. اين ماشينها براي کار در حالـت مانـدگار و سرعتهاي متغير نيازمند حسگر هاي تشخيص دهنده ي سرعت و موقعيت روتور براي توليد فرمـان آتـش کليدهاي منبع تغذيه ي فرکانس متغير مي باشند. حسگرها ابـزار هـاي حسـاس و گرانقيمتـي هسـتند و علاقه مندي زيادي به حذف آنها وجود دارد. در اين پروژه پياده سازي دو روش با استفاده از مشاهده گـر، انجام گرفته و از روي شبيه سازي هاي انجام گرفته نتايج بدست آمده مورد تحليل و بررسي قـرار خواهـد گرفت . روند انجام پروژه به اين صورت مي باشد که در فصل اول روشـهاي مختلـف کنتـرل بـدون حسـگر بطور خلاصه بررسي شده و در فصل دوم نحوه ي مدلسازي يـک ماشـين سـنکرون مغنـاطيس دائـم شـار محـوري بطـور مفصـل بيـان شـده و روابـط مربوطـه بدسـت آمـده اسـت و ايـن مـدل در نـرم افـزار
MATLAB.Simulink شبيه سازي شده و با اعمال يک ولتاژ سه فاز به استاتور آن و ثبت ورودي هـا و خروجي هاي موتور صحت مدل بدست آمده مورد ارزيابي قرار گرفته است . در فصـل سـوم بـا اسـتفاده از مدل موتور بدست آمده در فصل دوم بحث مفصلي در مورد کنترل کننده ي سرعت و جريان انجام شده و يک کنترل کننده ي مناسب انتخاب و پياده سازي شده است و به اين ترتيب سيسـتم محرکـه بـه موتـور اضافه شده و محرکه با استفاده از حسگرهاي سرعت و موقعيـت (يعنـي همـان سـرعت و موقعيـت انـدازه گيري شده از مدل موتور) راه اندازي شده و کارايي آن مورد ازريابي قرار گرفته است . و در فصل چهارم بـا حذف اندازه گيري هاي سرعت و موقعيت و استفاده از الگوريتم فيلتر کالمن و انـدازه گيـري از جريانهـا و ولتاژهاي ماشين سرعت و موقعيت لحظه اي موتور تخمين زده شده و بطـور موفقيـت آميـزي در کنتـرل کننده مورد استفاده قرار گرفته است . نتيجه گيري هاي انجام گرفته از روي نتايج به دست آمـده از شـبيه سازي ها در انتهاي  فصل چهارم و فصل پنجم آورده شده است .
 
 
 2
 

 
 
 
فصل اول
 
 
 3
 

 
۱-۱) بررسي موتورهاي مغناطيس دائم
استاتور موتورهاي سنکرون و موتورهاي سنکرون مغناطيس دائـم و موتورهـاي القـايي دقيقـا مشـابه يکديگر مي باشد. موتورهاي سنکرون داراي سرعت ثابتي مي باشند و همواره با سرعت سنکرون کـار مـي کنند که توسط فرکانس اعمال شده به استاتور و تعداد قطبهاي ماشين تعيين مي شوند. روتور موتورهـاي سنکرون که تحريک الکتريکي دارند قابل جايگزيني توسط روتوري با مغناطيس هاي دائم مي باشـند کـه اين کار مزاياي زيادي دارد که عبارتند از: حذف جاروبک ها، حذف حلقه هاي لغزان ، حذف تلفات ناشي از سيم پيچي هاي روتور که منجر به راندمان کاري بالاتر مي شود و خنک کردن ماشين از طريـق اسـتاتور براحتي قابل انجام خواهد بود. همچنين راندمان بالاتر ماشين باعث کوچکتر شدن انـدازه ماشـين خواهـد شد. ماشين هاي مغناطيس دائم در کاربرد هاي سروومکانيسم و ربـوت هـا در تـوان هـاي پـايين کـاربرد وسيعي دارند. ولي در توانهاي بالا تر از يک مگاوات معمولا از ماشين هاي سنکرون بـا تحريـک الکتريکـي استفاده مي شود. عواملي که باعث افزايش استفاده از ماشين هاي سنکرون مغناطيس دائم شده اسـت بـه
شرح زير مي باشند:
•  چگالي شار زياد فاصله ي هوايي
•  نسبت توان به وزن زياد (بيشترين مقدار ممکن براي توان به حجم موتور)
•  نسبت بزرگ گشتاور به اينرسي (شتابگيري سريع )
•  کارکرد با گشتاور صاف
•  گشتاور کنترل شده در سرعت صفر
•  کارکرد سرعت بالا
•  توانمندي در کاربرد هاي با گشتاور بالا
•  راندمان بالا و ضريب قدرت بالا
•  طراحي فشرده
طرح هاي گوناگوني براي ساخت اين نوع ماشين ها وجود دارند. موتوري با روتور طويل و با قطر کـم که مي تواند ثابت زماني مکانيکي بسيار کوچکي داشته باشد يا اينکه روتوري صفحه اي از جنس آلومنيوم (البته با شار شعاعي ) حتي گاهي موارد روتوري از جنس پلاستيک با استحکام بـالا کـه مغنـاطيس هـاي دائمي توسط رزين به اين قاب پلاستيکي متصل شده اند. نهايتا مي توان بـه نمونـه هـايي از موتـور هـاي سنکرون مغناطيس دائم اشاره نمود که شار محوري با روتوري ديسکي دارند. اين نوع ماشـينها بيشـتر در کارهاي روباتيک به کار مي روند ضمن اينکه در محرکه هاي سروو۱ بـراي ماشـين کـاري و غلطـک هـاي باريک کاربرد فراواني دارند. روشهاي مختلفي براي ساخت روتور ماشين هاي مغناطيس دائـم وجـود دارد.
توان مغناطيس دائم هاي تشکيل يافته از عناصر کمياب زمين ۲ از قبيل ساماريم -کبالت ۳ يـا نئوديمييـوم – آهن -برم ۴ که موادي پر انرژي مي باشند زياد است و بنابراين تـاثيرات ضـد مغنـاطيس شـوندگي در آنهـا
 
 Servo 1
 Rare Earth 2
 ۵      ۱۷  3
 4
 4
 

 
کمتر است را مي توان مستقيما به روي سطح روتور متشکل از آهن يکپارچه بـا اسـتفاده از چسـب هـاي قدرتمند چسباند۱. براي دستيابي به استحکام مکانيکي بيشتر کـه بـه ويـژه در کارکردهـاي سـرعت بـالا اهميت زيادي دارد فاصله هاي هوايي ميان مغناطيس دائم ها را مي توان با مواد غير مغناطيسي پر کرد يا حتي ميتوان روتور را با مواد مستحکمي مثل فايبرگلاس ۲ پوشاند. گاهي اوقات هم کفش قطبها را با پـيچ محکم مي نمايند. مشکلي که در ارتباط با بکارگيري مغناطيس هاي دائم وجود دارد هزينه ي بـالا و کـم شدن شدت ميدان مغناطيسي مواد مغناطيس دائم در اثر بالا رفتن حرارت مي باشد. هنگـامي کـه موتـور سنکرون مغناطيس دائم براي کاربرد هاي با فرکانس متغير مورد استفاده قرار مي گيـرد سـيم پـيچ هـاي ميراسازي روي روتور وجود ندارد براي حل اين مسئله مغناطيس دائم هارا زير بدنـه ي روتـور دفـن مـي کنند که به موتور هاي سنکرون مغناطيس دائمي داخلي ۳ مشهور است .
۱-۱-۱)  موتور مغناطيس دائم سطحي
در حالتي که ميله هاي مغناطيس دائـم را روي سـطح روتـور مـي چسـبانند [١] گـذردهي داخلـي مغناطيس دائم ها متناسب با ميدان خارجي مي باشد (در حدود۲ ۱ ۰۲ ۱ برابر). در اين حالت مقاومت بالايي وجود دارد و بنابراين مي توان ماشين را با يک فاصله ي هوايي موثر بـزرگ در نظـر گرفـت و ايـن موضوع باعث مي شود که  اثرات برجستگي روتور قابل چشمپوشي باشد. و نهايتا از تمامي بحث هاي بـالا اين نتيجه قابل بيان است که اندوکتانس هاي مغناطيس کننده ي محـور d و محـور q برابـر مـي باشـند.
همچنين به علت فاصله ي هوايي بزرگ ، اندوکتانس سـنکرون کوچـک و در نتيجـه از اثـر عکـس العمـل آرميچر مي توان چشمپوشي نمود. اثر ديگر بـزرگ بـودن فاصـله ي هـوايي کوچـک شـدن ثابـت زمـاني الکتريکي سيم پيچي هاي استاتور مي باشد. مغناطيس دائم ها را به شکل هاي مختلفي مـي تـوان بـرش داد که روشهاي مختلف شکل دهي و مغناطيسي کرده آنها تاثير مستقيمي روي کيفيت گشتاور توليـدي توسط موتور دارد.

خرید و دانلود

با قیمت 30,000 تومان

عتیقه زیرخاکی گنج