گردنبند مرغ آمین خرید vpn امپراتور همکاری در فروش فایل
  • بازدید : 169 views
  • بدون نظر

خرید و دانلود
با قیمت 17,000 تومان
دانلود پروژه پایان نامه کارشناسی ارشد برق قدرت بررسي استفاده بهينه از موتورهاي الکترونیکی آسنکرون و روشهای مدیریت بهینه,دانلود پروژه و پایان نامه مهندسی برق درباره بررسي استفاده بهينه از موتورهاي الکترونیکی آسنکرون و روشهای مدیریت بهینه,دانلود رایگان پروژه و پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق گرایش قدرت,دانلود پاورپوینت و پروپوزال رشته مهندسی برق بررسي استفاده بهينه از موتورهاي الکترونیکی آسنکرون و روشهای مدیریت بهینه,دانلود تحقیق و مقاله ورد word مقطع کارشناسی ارشد مهندسی برق,دانلود سمینار و رفرنس کارشناسی ارشد برق,بررسي استفاده بهينه از موتورهاي الکترونیکی آسنکرون و روشهای مدیریت بهینه

با سلام گرم خدمت تمام دانشجویان عزیز و گرامی . در این پست دانلود پروژه و پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق با عنوان بررسي استفاده بهينه از موتورهاي الکترونیکی آسنکرون و روشهای مدیریت بهینه رو برای عزیزان دانشجوی رشته مهندسی برق گرایش قدرت قرار دادیم . این پروژه پایان نامه در قالب ۱۸۴ صفحه به زبان فارسی میباشد . فرمت پایان نامه به صورت ورد word قابل ویرایش هست و قیمت پایان نامه نیز با تخفیف ۵۰ درصدی فقط ۱۷ هزار تومان میباشد …

از این پایان نامه آماده میتوانید در نگارش متن پایان نامه خودتون استفاده کرده و یک پایان نامه خوب رو تحویل استاد دهید .

این پروژه پایان نامه برای اولین بار فقط در این سایت به صورت نسخه کامل و جامع قرار داده میشود . و حجم فایل نیز ۱۹ مگابایت میباشد .

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد جنوب تهران
دانشکده فنی و مهندسی
پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد مهندسی برق
رشته مهندسی برق – گرایش قدرت
عنوان پایان نامه :  بررسي استفاده بهينه از موتورهاي الکترونیکی آسنکرون و روشهای مدیریت بهینه


راهنمای خرید فایل از سایت : برای خرید فایل روی دکمه سبز رنگ (خرید و دانلود) کلیک کنید سپس در فیلدهای خالی آدرس ایمیل و سایر اطلاعات خودتون رو بنویسید سپس دکمه ادامه خرید رو کلیک کنید . در این مرحله به صورت آنلاین به بانک متصل خواهید شد و پس از وارد کردن اطلاعات بانک از قبیل شماره کارت و پسورد خرید فایل را انجام خواهد شد . تمام این مراحل به صورت کاملا امن انجام میشود در صورت بروز مشکل با شماره موبایل ۰۹۳۳۹۶۴۱۷۰۲ تماس بگیرید و یا به ایمیل info.sitetafrihi@gmail.com پیام بفرستید .


مقدمه     12
فصل ۱ / موتورهاي القايي و روش هاي مديريت انرژي در آنها    13
اجزاي سيستم موتور الكتريكي     14
1- منبع تغذيه الكتريكي و تجهيزات آن     14
2- تجهيزات راه اندازي و كنترل موتور     14
3- موتورهاي الكتريكي     14
4- تجهيزات انتقال موتور الكتريكي     16
5- بار مكانيكي     16
سهم مصرف انرژي الكتريكي سيستم هاي موتور الكتريكي    16
روش هاي مديريت مصرف انرژي در سيستم هاي موتور الكتريكي     17
فصل ۲ / تامين توان با كيفيت مناسب و تصحيح ضريب قدرت    19
مفهوم ضريب قدرت     20
جريمه هاي ضريب قدرت     21
بهبود ضريب قدرت     21
استفاده از موتورهاي پر سرعت     21
موتورهاي کم حجم در اندازه ديماند بار     21
افزودن خازن هاي اصلاح کننده ضريب قدرت به سيستم موتور الكتريكي      22
اندازه و محل خازن هاي اصلاح کننده ضريب  قدرت     22
نصب خازن هاي ثابت بر روي موتور     22
نصب خازن هاي سوئيچ شونده    23
اندازه خازن ها براي موتورهاي شخصي در کارخانه ها     24
فوايد اصلاح ضريب  قدرت     26
هزينه ي اصلاح ضريب  قدرت     29
دوري کردن از تشديد هارمونيك ها پس از نصب خازن     29
فصل ۳ / انتخاب درست موتور الكتريكي بر اساس بار مكانيكي    30
نقطه کار موتور     31
انواع موتورهاي القايي قفس سنجابي     31
موتورهاي کلاس A     32
موتورهاي کلاس B     32
موتورهاي کلاس C     32
موتورهاي کلاس D    33
انتخاب موتور     33
اثرات انتخاب نادرست موتور     36
مطالعات انجام شده در امريکا در مورد وضعيت بار موتورهاي الكتريكي     37
دلايل بزرگ انتخاب شدن موتورها     37
کوچک نمودن موتورها      38
فصل ۴ / استفاده از موتورهاي بيش بازده و پر بازده    42
راندمان يا بازده موتورهاي الكتريكي      43
شيوه تخمين راندمان کامپيوتري    44
اهميت توجه به بازده موتورهاي الكتريكي     45
اندازه گيري بازده موتورهاي الكتريكي     45
اندازه گيري بازده نامي در آزمايشگاه     45
اندازه گيري بازده کاري     46
روش هاي اندازه گيري درصد بار نامي موتورهاي الكتريكي     47
1- روش اندازه گيري توان     48
2- روش اندازه گيري جريان     49
3- روش اندازه گيري لغزش     50
تعيين بارهاي متغيير     51
موتورهاي بيش بازده و پر بازده     52
تقسيم بندي موتورهاي برق     52
موتورهاي استاندارد کم بازده و پر مصرف (SEM)     52
موتورهاي بيش بازده     54
3- موتورهاي پر بازده    54
فن آوري هاي نوين ساختار موتورهاي الكتريكي پر بازده     56
ويژگي هاي الکتروموتورهاي پربازده     56
موتورهاي بيش بازده و پر بازده در اروپا     57
صرفه جويي انرژي در موتورهاي الكتريكي بيش بازده و پربازده    59
نسل جديد موتورهاي پر بازده ( ابر ماشين هاي HTS )     60
فصل ۵ / کاهش سرعت موتورهاي الكتريكي     63
اهميت توجه به کاهش سرعت موتور     64
انواع بارها از نظر توان و سرعت     64
1- بار با گشتاور متغيير     65
2- بار با گشتاور ثابت     66
3- بار با توان ثابت     66
گشتاور ، لغزش و سرعت موتور     67
روش هاي مختلف کاهش دور موتور    67
1- کاهش فرکانس تغذيه موتور      67
2- تغيير تعداد قطب هاي موتور     68
3- تغيير لغزش موتور     69
3-1- تغيير ولتاژ تغذيه موتور     69
3-2- تغيير مقاومت روتور     70
3-3- استفاده از كوپلينگ سري با روتور     70
روش هاي مختلف کاهش دور بار     71
استفاده از دستگاه هاي کنترل دور موتور   (ASD)    71
مزايا و ملاحظات استفاده از دستگاه هاي کنترل دور     73
اختلال در شکل موج     75
تحليل هارمونيكي اختلال در شکل موج     76
انواع اختلال حاصله از VFD     77
1- هارمونيك هاي فرکانس خط     77
2- هارمونيك هاي فرکانس موتور     78
3- هارمونيك هاي فرکانس اينورتر در PWM     78
انتقال فاز ولتاژ – جريان     78
مسايل مرتبط با شکل موج ها و راه حل آنها     79
1- داغي موتور و اتلاف انرژي    79
2- تخريب عايقي موتور با درايو PWM     79
3- تشديدهاي مكانيكي     79
4- نويز شنوايي موتور با درايوهاي PWM     80
فوايد درايوهاي متغيير ساز فرکانس     80
راندمان بالا     80
5- زياد نشان دادن دستگاه هاي سنجش قدرت القايي     80
بزرگي نسبت کاهش دور     80
سهولت نصب در دستگاه هاي جديد     81
تعمير و نگهداري پايين و کم     81
محدوديت هاي استفاده از درايوهاي متغيير ساز فرکانس     81
1- محدوديت کاربرد در موتورهايي که نيازمند به گشتاور بالا در سرعت کم دارد     81
2- محدوديت هاي خنک سازي موتور     82
3- ظرفيت موتور براي کار در سرعت متغيير     82
4- محدوديت اندازه و قيمت     82
اصول کار ASD و ساختمان آن     83
1- بخش يكسوساز     83
2- بخش واسط     83
3- بخش اينورتر     83
4- بخش کنترل    83
انواع دستگاه هاي کنترل دور موتور     84
کنترل دور پمپ ها و فن ها     85
قوانين افينيتي سيالات و صرفه جويي انرژي در کاربرد پمپ ها و فن ها     86
اثر کاهش دور بر بازده سيستم  پمپ     87
محاسبات صرفه جويي انرژي کنترل دور پمپ و فن    89
روش اندازه گيري انرژي الكتريكي     90
روش استفاده از اطلاعات نامي و درصد بار موتور    90
استفاده از منحني و مشخصات پمپ يا فن     91
محاسبات صرفه جويي اقتصادي کنترل دور پمپ و فن     93
استفاده از موتورهاي چند سرعت (MSM)    93
تغيير سرعت در موتورهاي چند سرعت     94
انواع موتورهاي چند سرعت     94
1- موتورهاي چند سرعت تک سيم پيچه (دالاندر)    94
2- موتورهاي چند سرعت با چند سيم پيچ     95
موتورهاي با بيش از دو سرعت    96
مشخصه بازدهي موتورهاي چند سرعت     96
ظرفيت گشتاور و قدرت موتورهاي چند سرعت     97
قيمت هاي نسبي     97
تغيير قطر پولي تسمه ها     99
فصل ۶ / بکارگيري ESD در بارهاي با سرعت ثابت    102
تلفات موتور     103
1- تلفات ثابت شامل     103
2- تلفات متغيير که با بار تغيير مي نمايند شامل     103
تلفات اهمي     104
تلفات هسته     105
تلفات مكانيكي     105
تلفات پراکنده بار     106
دسته بندي تلفات موتور از نظر وابستگي به بار     106
تلفات وابسته به بار     107
تلفات مستقل از بار     107
اثر تغييرات ولتاژ بر تغييرات تلفات در موتورهاي القايي     107
اثر اندازه ي موتور بر کاهش تلفات موتورهاي الكتريكي    108
پتانسيل صرفه جويي انرژي با استفاده از دستگاه ESD    109
موارد استفاده از دستگاه هاي ESD     110
فصل ۷ / مديريت زمان کارکرد موتور    111
کاهش مصرف انرژي     112
جلوگيري از خاموش – روشن کردن هاي اضافي     113
کاهش هزينه ناشي از نرخ انرژي ارزان تر     114
فصل ۸ / استفاده از اتصال هميشه ستاره در حالت کم بار تغذيه موتور    115
انواع روش هاي راه اندازي موتور القايي     116
راه اندازي ستاره – مثلث موتور     117
شرايط لازم در اتصال هميشه ستاره براي صرفه جويي در مصرف انرژي     118
فصل ۹ / استفاده از تجهيزات انتقال نيروي مكانيكي با بازده بيشتر در موتور    121
تسمه     122
1- تسمه تخت     123
2- تسمه V شکل     124
3- تسمه شيار دار V شکل     124
4- تسمه سنکرون     124
فعاليت هاي پيشنهادي براي استفاده از تسمه ها     125
ملاحظات استفاده از تسمه هاي سنکرون براي پمپ ها و فن سانتريفيوژ ها     125
محاسبات صرفه جويي اقتصادي و انرژي در سيستم  هاي انتقال نيروي مكانيكي با بازده بيشتر ۱۲۶
فصل ۱۰/ نگهداري و تعمير مناسب سيستم  هاي موتور    128
نگهداري موتورهاي الكتريكي     130
کنترل دما و خنک سازي و تميز کردن موتورهاي الكتريكي     131
روغن کاري و گريس کاري موتورهاي الكتريكي     133
ضريب  سرويس موتور     136
نصب مناسب بيرينگ ، فن و كوپلينگ ها     136
نصب مناسب موتور و جلوگيري از لرزش نا مناسب آن     136
شرايط کارکرد     138
انجام تست هاي حرارتي ، ارتعاشي ، صوتي    138
1- تست حرارتي    138
2- تست ارتعاش     139
3- تست صوتي     139
انجام تست هاي الكتريكي     140
تعمير يا جايگزيني موتورهاي الكتريكي     140
فصل ۱۰ / راهکارهاي مديريتي    143
عناصر يک برنامه ي موثر مديريت انرژي     144
1- الزامات بالا بردن مديريت انرژي     144
2- منصوب کردن يک هماهنگ کننده انرژي     144
3- فراهم کردن مشارکت کارکنان     145
4- مطالعات هدايت انرژي    145
5- سازمان دهي داده هاي انرژي     146
6- آناليز بررسي نتايج     147
7- گسترش يك سازمان گسترده مديريت انرژي     147
آگاهي از صورت حساب تاسيسات     148
سازمان دهي صورت حساب تاسيسات و ساخت اطلاعات    148
تفسير صورت حساب تاسيسات     150
انواع هزينه هاي مندرج در صورت حساب    152
1- هزينه سرويس    152
2- هزينه انرژي     152
3- هزينه هاي ديماند     152
انواع هزينه هاي ديماند     153
1- هزينه ديماند مستقيم    153
2- هزينه هاي ديماند جاداده شده در هزينه سرويس     153
3- تركيب هزينه ديماند و هزينه انرژي     153
هزينه ضريب  قدرت     153
استفاده از اطلاعات صورت حساب به منظور شناخت فرصت ها     154
چک ليست کاهش هزينه هاي الكتريكي     155
درست کردن ليست موتور و اطلاعات صورت کالا     155
بدست آوردن اطلاعات ثبت شده بر روي پلاک موتور     156
نمايه زمان بارداري موتور     157
عملکرد اندازه گيرها     157
حساسيت بار موتور به سرعت آن     158

جمع آوري اطلاعات مورد نياز    159
تذكرات ايمني در جمع آوري اطلاعات     160
ولتا‍ مهيا شده ورودي     160
خريد ابزارهاي تست موتور     160
نقش ولتاژ در سيستم  توزيع کارخانه    160
اضافه يا کاهش ولتاژ     161
نامتعادلي ولتاژ    163
بهينه سازي سيستم  توزيع الكتريكي کارخانه    164
1- رفع مشکل اتصالات ضعيف    164
تست افت ولتاژ     165
دستگاه مادون قرمز ترموگراف     165
2- حل مشکل ضريب  قدرت پايين     166
3- رفع مشکل نامتعادلي ولتاژ     166
4- رفع مشکل بالا يا پايين بودن ولتاژ    168
5- حل مشکل هادي هاي کوچکتر از حد معمول     168
6- حل مشکل تلفات و نشتي عايقي     169
فصل ۱۱ / نتيجه گيري    170
منابع و مآخذ     179

مقدمه :
موتورهاي الكتريكي بزرگترين مصرف كننده ي انرژي الكتريكي هستند و به طور گسترده اي دربخش هاي مختلف صنعتي ، خانگي ، كشاورزي ، اداري و عمومي ، در پمپ ها ، فن ها ،      سيستم هاي سرمايش و گرمايش ، دمنده ها ، كمپرسورهاي هوا ، نوارهاي نقاله ، لوازم برقي خانگي مانند يخچال ، فريزر ، ماشين لباسشويي ، پروانه هاي مكش هوا ، جارو برقي ، چرخ گوشت ، آب ميوه گيري ،همزن ، خرد كن ها ، سشوار ، چرخ خياطي ، وسايل صوتي و تصويري ، دستگاه هاي ادراي ، اتومبيل ها ، اسباب بازي ها و … كاربرد دارند .
با توجه به گستردگي سيستم هاي داراي موتور الكتريكي و سهم قابل توجهي كه اين سيستم ها در مصرف انرژي الكتريكي در تمام بخش ها دارند ، پرداختن به برنامه بهينه سازي مصرف انرژي در سيستم هاي موتور الكتريكي در كليه بخش ها اهميت وي‍ژه اي دارد .
 اين امر ، هم به دليل كاهش مصرف و تقاضاي انرژي و هم به دليل اثرات مثبت زيست محيطي و كاهش گازهاي گلخانه اي ناشي از نياز كمتر به احداث نيروگاه ها داراي اهميت است .
يك تصور غلطي که در صنعت وجود دارد اين است که کاهش هزينه با خاموش کردن دستگاه ها به وجود مي آيد . اما بايد دانست برنامه هاي مديريت انرژي ، طراحان را به توليد محصولات و يا ارائه خدمات با حداقل مصرف انرژي دعوت مي کند .
مديريت انرژي وظيفه يك شخص خاص و يا يك سرمايه گذاري در زمان خاص نمي باشد ، بلكه مديريت انرژي يك تلاش مشخص در حال پيشرفت و قدم به قدم به منظور بهبود راندمان انرژي     مي باشد .
به طور كلي منافعي كه از يك برنامه مديريت انرژي خوب ، بدست مي آيد عبارتند از :
•    افزايش راندمان محصولات
•    کاهش انرژي مصرفي
•    رسيدن به يك ضريب  قدرت بالا
•    تصحيح ضريب  قدرت
•    بدست آوردن حاميان مالي مناسب و جلب رضايت عمومي
 
موتورهاي القايي
و روش هاي مديريت انرژي در آنها

اجزاي سيستم موتور الكتريكي :
يك سيستم موتور الكتريكي از چندين بخش شامل منبع تغذيه الكتريكي ، كنترل كننده ، موتور الكتريكي ، سيستم انتقال نيرو و بار مكانيكي تشكيل شده است . به طور كلي يك سيستم موتور الكتريكي را مي توان به دو بخش اصلي الكتريكي و مكانيكي تقسيم نمود .
شکل ۱-۱-  اجزاي سيستم  موتور الكتريكي
۱- منبع تغذيه الكتريكي و تجهيزات آن :
اين زير بخش شامل تمام تجهيزاتي است كه به نوعي در تامين توان الكتريكي سيستم با ولتاژ و فركانس مناسب سهيم هستند . ترانسفورماتورها ، خازن هاي اصلاح ضريب توان ، فيلترهاي خط ، راكتورها و … .
كابل ها ، شينه ها ، وسايل قطع و وصل توان الكتريكي مانندكليدها و بريكرها در اين زير بخش قرار دارند .
در فصل ۲ به طور مفصل درباره خازن هاي اصلاح ضريب قدرت صحبت خواهيم نمود .
۲- تجهيزات راه اندازي و كنترل موتور :
اين زير بخش شامل تجهيزات راه اندازي ، حفاظت و كنترل كاركرد موتور است . انواع راه اندازهاي موتور مانند راه انداز ستاره –  مثلث و راه انداز نرم (Soft Start) وكنترل كننده هاي موتور مانند دستگاه هاي كنترل دور (ASD) از تجهيزات اين زير بخش مي باشند .
۳- موتورهاي الكتريكي :
موتور الكتريكي وسيله اي براي تبديل انرژي الكتريكي به انرژي مكانيكي مي باشد . در زير سه نوع از موتورهاي الكتريكي كه بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند را معرفي مي كنيم :
موتورهاي DC : اين موتورها قابليت كنترل پذيري بالايي دارند و در مواردي كه به كنترل دقيق دور و گشتاور نياز مي باشد مورد استفاده قرار مي گيرند .
موتورهاي AC سنكرون : اين موتورها داراي بازده و ضريب توان بالاتري نسبت به ديگر انواع موتورها مي باشد . اين موتورها در اندازه هاي بزرگ در حد مگاوات و براي بارهاي پيوسته و همچنين در توان هاي پايين براي فن هاي با سرعت ثابت مورد استفاده قرار مي گيرد .
موتورهاي AC آسنكرون (القايي) : اغلب موتورهايي كه در صنعت مورد استفاده قرار مي گيرند از نوع موتورهاي القايي هستند . تخمين زده مي شود كه حدود ۹۰ درصد موتورهاي الكتريكي مورد استفاده از نوع القايي مي باشند . اين موتورها كه عمدتاً از نوع سه فاز قفس سنجابي هستند به دليل عدم نياز به جاروبك و در نتيجه تعمير و نگهداري كمتر ، ارزان بودن ، كم بودن هزينه هاي نگهداري ، سادگي ساختمان و قابليت اطمينان زياد ، بيشترين استفاده را دارند .
از محدوديت هاي كاركرد موتورهاي القايي ، مشخصه گشتاور – سرعت آنها و مشكلات ناشي از كنترل است . در سال هاي اخير با پيشرفت هاي قابل ملاحظه در فناوري الكترونيك قدرت ، قابليت كنترل دور و گشتاور اين موتورها به ميزان قابل ملاحظه اي افزايش يافته است . لذا انتظار مي رود كه گستردگي كاربرد موتورهاي القايي در آينده نيز تداوم داشته باشد .
 امروزه دركشورهاي توسعه يافته به ازاي هر فرد ۳ كيلووات موتور الكتريكي وجود دارد كه بيشتر آنها موتورهاي القايي مي باشند .
 به دليل آنكه بيشتر موتورهاي القايي تنها از برق تك فاز يا سه فاز استفاده   مي كنند ، براي تغيير سرعت اين دسته از موتورها از مبدلهاي فركانسي (Converter هاي قدرت ) استفاده مي شود . اكنون در كشورهاي توسعه يافته ، حدود ۱۰ درصد از همه موتورهاي القايي توسط اين مبدل ها ، براي بارهاي سرعت متغيير ، مورد استفاده قرار مي گيرند .
 راه اندازهاي دورمتغيير به همراه موتورهاي القايي براي بارهايي نظير پمپ ها ، كمپرسورها ،  هواكش ها ، ماشين ابزارها ، روبات ها ، ماشين هاي نقليه برقي و … مورد استفاده قرار مي گيرند . بايد توجه داشت كه دستگاه هاي تغيير دور سبب ايجاد هارمونيك جريان مي گردد .
 شكل ۱-۲- يك نمونه دستگاه كنترل سرعت نصب شده بر روي موتور را نشان مي دهد .

شکل ۱-۲- يك نمونه دستگاه کنترل سرعت نصب شده بر روي موتور
 توان موتورهاي القايي از كمتر از ۱۰ وات تا ۳۳۱۲۰ كيلووات (۴۵۰۰۰ اسب بخار ) تغيير مي كند . درصد راه اندازهاي دور متغيير براي اين موتورها در جدول ۱-۱- ثبت شده است .

بزرگتر از ۶۰۰    600 – ۲۰۰    200 – ۴۰    40 – ۵    4 – ۱    توان(كيلووات)
۱۱    16    26    26    21    درصد %

جدول ۱-۱- درصد راه اندازهاي دور متغيير براي موتورهاي القايي
۴- تجهيزات انتقال موتور الكتريكي :‌
اين زير بخش شامل تجهيزاتي از قبيل محور موتور ، چرخ دنده ها و تسمه ها است كه براي انتقال نيروي مكانيكي از موتور به بار به كار مي روند .
۵- بار مكانيكي :
كليه تجهيزاتي كه نياز به نيروي مكانيكي گردان دارند مانند پمپ ها ، فن ها ، دمنده ها ،كمپرسورها ، نوارهاي نقاله و … به عنوان بار مكانيكي شناخته مي شوند .

سهم مصرف انرژي الكتريكي سيستم هاي موتور الكتريكي :
مطالعات انجام شده در كشورهاي مختلف نشان مي دهد كه سيستم هاي موتور الكتريكي سهم قابل توجهي از مصرف انرژي الكتريكي را به خود اختصاص داده اند .
 جدول ۱-۲-  سهم مصرف انرژي الكتريكي اين سيستم ها در سال ۱۳۷۳ در ايران نشان مي دهد .

بخش    كل برق مصرفي ميليون KWh    مصرف موتورها ميليون KWh    درصد موتورها    درصد از كل موتورها
خانگي    22473    5609    25/0 %    22/9 %
تجاري    7687    1153    15/0 %    4/7 %
عمومي    6060    812    13/4 %    3/3 %
كشاورزي    5169    3158    61/1 %    12/9 %
صنعتي    20471    13408    65/5 %    54/7 %
ساير    1765    353    2/0 %    1/5 %
جمع    63625    24493    38/5 %    100 %

جدول ۱-۲-  سهم مصرف انرژي الكتريكي سيستم  هاي موتور الكتريكي در ايران

همانگونه كه مشاهده مي شود سهم موتورهاي الكتريكي از كل انرژي الكتريكي مصرفي در بخش صنعت ۶۵ درصد است . به طور كلي در ايران شاخه صنعت به تنهايي حدود ۵۵ درصد از كل برق مصرفي موتورهاي الكتريكي را به خود اختصاص مي دهد .

روش هاي مديريت مصرف انرژي در سيستم هاي موتور الكتريكي :
روش هاي مختلفي براي صرفه جويي در مصرف و كاهش هزينه هاي انرژي سيستم هاي موتور الكتريكي وجود دارد .
 اين روش ها بر روي پارامترهاي مختلف موثر بر مصرف انرژي يك سيستم يعني توان ، بازده ، زمان و قيمت انرژي تاثير مي گذارد و باعث كاهش مصرف و هزينه در واحدهاي مصرف كننده مي شود .
در اين پروژه سعي بر آن بوده كه هم راهكارهاي مديريت مصرف در بخش صنعت و هم راه هاي       بهينه سازي مصرف موتورهاي الكتريكي مورد توجه قرار گيرد .
جدول ۱-۳-  روش هاي مديريت مصرف در موتورهاي القايي و تاثير آنها بر روي پارامترهاي مختلف را نمايش مي دهد .

    روش بهينه سازي مصرف انرژي    موثر بر روي
۱    تامين توان با كيفيت مناسب و تصحيح ضريب قدرت    

۲    انتخاب درست موتور الكتريكي بر اساس بار مكانيكي    

۳    استفاده از موتورهاي بيش بازده و پر بازده     

۴    كاهش سرعت موتورهاي الكتريكي    

۵    به كارگيري ESD در بارهاي با سرعت ثابت    

۶    مديريت زمان كاركرد موتور    

۷    استفاده از حالت هميشه ستاره در حالت كم بار     

۸    استفاده از تجهيزات انتقال نيروي مكانيكي با بازده بيشتر    

۹    نگهداري و تعمير مناسب و رفع مشكلات سيستم هاي موتور الكتريكي    

۱۰    راهكارهاي مديريتي    
جدول ۱-۳-  روش هاي مديريت مصرف در موتورهاي القايي و تاثير آنها بر روي پارامترهاي مختلف

تامين توان با كيفيت مناسب
و تصحيح ضريب قدرت

مفهوم ضريب  قدرت :
ضريب  قدرت بيانگر چگونگي استفاده از توان موثر مي باشد . بالا بودن ضريب قدرت نشان دهنده        بهره برداري مفيد از توان موثر موتور بوده و يك ضريب  قدرت پايين نشان دهنده استفاده ضعيف از سيستم موتور الكتريكي مي باشد .
بسياري از بارهاي سيستم  هاي توزيع الكتريكي صنعتي ، القايي مي باشند .  به عنوان مثال موتور ها و ترانسفورماتورها و لامپ هاي مهتابي فلوروسنت و کوره هاي القايي .
براي رسيدن به يك رابطه رياضي براي ضريب قدرت ابتدا لازم است كه كمي درباره جريان خط بارهاي القايي صحبت نماييم .
جريان خط بارهاي القايي شامل دو مولفه مي باشد:جريان مغناطيس کننده و جريان توليد کننده توان .
جريان مغناطيس کننده يا جريان بي باري ، جرياني است كه سبب ايجاد ميدان الكترومغناطيسي در ماشين مي گردد . اين مولفه از جريان ، سبب توليد توان راكتيوي درماشين شده که براساس کيلو ولت آمپر راكتيو (KVAR) اندازه گيري مي شود .
بايد توجه داشت كه در ماشين ، توان راكتيو کاري را انجام نمي دهد اما در بين استاتور و فاصله هوايي و روتور يك مسير قوي براي شار مغناطيسي ايجاد مي كند .
مولفه جريان توليد کننده توان ، جرياني است که تحت تاثير شار مغناطيسي قرار گرفته تا خروجي مكانيكي موتور را ايجاد نمايد .
توان حقيقي بر اساس كيلو وات اندازه گيري مي شود و توسط واتمتر مي توان آن را قرائت نمود . توان حقيقي و توان راكتيو با هم توان ظاهري را ايجاد مي نمايند . توان ظاهري نيز براساس كيلوولت آمپر (kVA) اندازه گيري مي شود .
ضريب  قدرت نسبت توان حقيقي به توان ظاهري مي باشد . در يك سيستم  سينوسي ، ضريب  قدرت را با   نمايش مي دهند . به روش  ديگر، با دانستن توان حقيقي و توان راكتيو و توان ظاهري ، با کمک مثلث زير مي توان ضريب قدرت را يافت .

شکل ۲-۱-  مثلث توان
وتر مثلث بيانگر توان ظاهري مي باشد و ضلع سمت راست بيانگر توان راكتيو مي باشد .  قاعده مثلث نيز بيانگر توان حقيقي مي باشد که بر اساس KW اندازه گيري مي شود .
زاويه بين اضلاع kW  و  kVA مثلث همان زاويه فاز  مي باشد .
ضريب  قدرت به صورت پيشفاز يا پسفاز بيان مي شود . در مورد جريان مغناطيس کننده ، ضريب  توان پسفاز مي باشد . مقدار عقب ماندگي ، زاويه فاز بين ولتاژ و جريان مي باشد لذا ضريب  توان کسينوس زاويه بين جريان و شکل موج ولتاژ مي باشد .

خرید و دانلود

با قیمت 17,000 تومان

عتیقه زیرخاکی گنج