• بازدید : 87 views
  • بدون نظر

خرید و دانلود
با قیمت 15,000 تومان
دانلود پروژه پایان نامه کارشناسی مهندسی کامپیوتر IT شناسایی معیارهای سنجش آمادگی الکترونیکی (مجموعه شاخص هاي استاندارد و مورد تائيد سازمان هاي بين المللي در زمينه فناوري اطلاعات),دانلود پروژه و پایان نامه رشته مهندسی کامپیوتر درباره شناسایی معیارهای سنجش آمادگی الکترونیکی (مجموعه شاخص هاي استاندارد و مورد تائيد سازمان هاي بين المللي در زمينه فناوري اطلاعات),دانلود رایگان پروژه و پایان نامه های کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار,دانلود پاورپوینت و پروپوزال رشته مهندسی کامپیوتر شناسایی معیارهای سنجش آمادگی الکترونیکی (مجموعه شاخص هاي استاندارد و مورد تائيد سازمان هاي بين المللي در زمينه فناوري اطلاعات),دانلود تحقیق و مقاله ورد word مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر شاخه نرم افزار IT,شناسایی معیارهای سنجش آمادگی الکترونیکی (مجموعه شاخص هاي استاندارد و مورد تائيد سازمان هاي بين المللي در زمينه فناوري اطلاعات)
با سلام گرم خدمت تمام دانشجویان عزیز و گرامی . در این پست دانلود پروژه پایان نامه کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر IT با عنوان شناسایی معیارهای سنجش آمادگی الکترونیکی (مجموعه شاخص هاي استاندارد و مورد تائيد سازمان هاي بين المللي در زمينه فناوري اطلاعات) رو برای عزیزان دانشجوی رشته کامپیوتر قرار دادیم . این پروژه پایان نامه در قالب ۲۰۳ صفحه به زبان فارسی میباشد . فرمت پایان نامه به صورت ورد قابل ویرایش هست و قیمت پایان نامه نیز با تخفیف ۵۰ درصدی فقط ۱۵ هزار تومان میباشد …

از این پروژه و پایان نامه آماده میتوانید در نگارش متن پایان نامه خودتون استفاده کرده و یک پایان نامه خوب رو تحویل استاد دهید .

این پروژه پایان نامه برای اولین بار فقط در این سایت به صورت نسخه کامل و جامع قرار داده میشود .

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد پرند
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی
رشته مهندسی کامپیوتر
عنوان پایان نامه و پاورپوینت :  شناسایی معیارهای سنجش آمادگی الکترونیکی (مجموعه شاخص هاي استاندارد و مورد تائيد سازمان هاي بين المللي در زمينه فناوري اطلاعات)


راهنمای خرید فایل از سایت : برای خرید فایل روی دکمه سبز رنگ (خرید و دانلود) کلیک کنید سپس در فیلدهای خالی آدرس ایمیل و سایر اطلاعات خودتون رو بنویسید سپس دکمه ادامه خرید رو کلیک کنید . در این مرحله به صورت آنلاین به بانک متصل خواهید شد و پس از وارد کردن اطلاعات بانک از قبیل شماره کارت و پسورد خرید فایل را انجام خواهد شد . تمام این مراحل به صورت کاملا امن انجام میشود در صورت بروز مشکل با شماره موبایل ۰۹۳۳۹۶۴۱۷۰۲ تماس بگیرید و یا به ایمیل info.sitetafrihi@gmail.com پیام بفرستید

فهرست مطالب

۱- مقدمه    1
1 -1- چكيده    2
1-2- روش تحقیق    3
1 -3- مفهوم آمادگی الکترونیکی    6
1 -4- تعاريف آمادگی الکترونيکی    8
1 -5- اهداف آمادگی الکترونیکی    10
1 -6- فرايند توسعه آمادگی الکترونيکی در يک کشور    13
1-7- ضرورتها و روشهاي ارزيابي آمادگي الكترونيكي    15
1-8- اهميت ارزيابي آمادگي الكترونيكي    16
1-9- ضرورتهاي آمادگي الكترونيكي    18
1 -10- مؤلفههاي آمادگي الكترونيكي    19
1 -11- عناصر مؤثر در آمادگی الکترونیکی    22
1 -12- مزایای آمادگی الکترونیکی    25
1-13- موانع تحقق آمادگي الكترونيكي    27
1-14- گزارش اجلاس جهاني اقتصاد    29
1-15- رتبه بندي اكونوميست اينتليجنس    30
1 -16- جامعه اطلاعاتی    32
1-17- فناوري مولد  ) جامعه صنعتي(    44
2- ساختار کلی یا چهار چوب  ارزیابی آمادگی الکترونیکی    45
2 -1- قابلیت های دسترسی به زیر ساخت    46
2 -2- ظرفیت های بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات    51
2 -3- فرصت های ارزش زا    52
3- شناسايي مدلهاي آمادگي الكترونيكی و استخراج معيارهاي آن    56
3-1- معيار هاي کلان سنجش آمادگي الكترونيكي    57
3 -2- بررسی کلی مدلهاي  ارزيابي آمادگي الکترونيکي    59
3 -3- مدل  CSPP    61
3 -4- مدل  McConnel International    66
3 -5- مدل  CID     68
3 -6- مدل  APEC     74
3-7- مدل  EIU    77
3 -8- مدل Mosaic    82
3 -9- مدلITU    85
3-10- مدل CIDCM    87
3-11- مدل هيكس    90
3-12- مدل MIT    91
3-13- متدولوژي های مورد استفاده مدلها    94
3-14- دسته بندی مدلها در جامعه و اقتصاد الکترونیک    95
4 – بررسی آمادگي الکترونيکي به تفکیک حوزه ها    102
4-1- آمادگی الکترونیکی در بنگاههای کوچک و متوسط    102
4-2- آمادگي الكترونيكي در تجارت الكترونيك    107
4-3- بررسي مدل هاي آمادگي الكترونيكي در تجارت الكترونيك    131
4-4- آمادگي الكترونيكي در سطح سازمانها    138
4-5- معيار هاي ارزيابي آمادگي الكترونيك ساز مان ها در ايران    148
4 -6- مقایسه وضعیت آمادگی الکترونیکی در ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸    150
4-7- مقايسه وضعيت آمادگي الكترونيكي در ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹    154
5- ارائه معیارهای بهینه برای کشور به تفکیک حوزه ها    155
5-1- سازمان هاي دولتي    156
5-2- سازمانهاي تجاري    158
5-3- بنگاههاي اقتصادي    161
5-4- جامعه اطلاعاتي    166
6- جمع بندی نهایی    171
7- منابع    177

 
1- مقدمه
آمادگي الكترونيكي توانايي پذيرش و به كارگيري فناوري اطلاعات در جوامع بوده و داراي چهار مؤلفهء بنگاههاي اقتصادي، شهروندان، زيرساختها و دولتها است. اهميت ارزيابي الكترونيكي در تبيين تفاوت كشورهاي مختلف در ميزان بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات و ايجاد شكاف ديجيتالي است. اهداف اقتصادي همچون حفظ توان رقابت ديجيتالي، ايجاد زيرساختهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، گسترش كاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در راستاي توسعه توان اقتصادي و گسترش سرمايه گذاري خارجي و اهداف اجتماعي همچون كاهش شكاف ديجيتالي، بهره مندي افراد و سازمانها از اطلاعات كيفي و ايجاد اعتماد در مشتريان از جمله دستاوردهاي آمادگي الكترونيكي به شمار ميروند.] [
 
براي ارزيابي آمادگي الكترونيكي مدلهاي متفاوتي از جمله: MOSAIC، APEC، CID، CSPP، EIU ، ITU و… وجود دارند كه هر كدام شاخصها و روشهاي متفاوتي را براي سنجش آمادگي الكترونيكي ارائه ميدهند.
 
چكيده
منظور از آمادگي الكترونيكي (E – Readiness) توانايي پذيرش، استفاده و بهكارگيري فناوري اطلاعات و كاربردهاي مرتبط با آن در جوامع ميباشد. عوامل متعددي بر چگونگي استفاده از فناوري اطلاعات و سطح آمادگي الكترونيكي جوامع تأثیرگذار است. مطالعهء چگونگي به كارگيري اين فناوري در كليه زمينه هاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي جوامع حائز اهميت است. در اين راستا ارزيابي آمادگي الكترونيكي جوامع و سازمانها براي استفاده مؤثر از اين فناوري مقدمهء برنامه ريزي بهينه به منظور نيل به اهداف سازماني است.

كلمات كليدي: e readiness  ، فناوري اطلاعات، ارزيابي، زير ساخت، شكاف ديجيتالي، مدل، شاخص

 

روش تحقیق
روش تحقیق این پروژه با توجه به شکل ذیل عبارتست از:
۱-    مطالعه اسناد: به صورت موردی برخی از پروژه ها و اسناد در این زمینه بررسی شده است؛ که منابع آنها مجلات، اینترنت، اسناد کتابخانه ای، پروژه های انجام شده در این زمینه و … می باشد.
۲-    Benchmarking: الگوبرداری (Benchmarking) روشی سیستماتیک است که سازمانها بوسیله آن می‌توانند فعالیتهای خود را بر اساس بهترین صنعت یا سازمان اندازه‌گیری و اصلاح کنند ؛ این روش با فراهم‌سازی چارچوبی برای سازمانها که بوسیله آن فعالیتهای بهترین سازمان مشخص گردیده است و تشخیص وجوه تمایز سازمان موجود با بهترین سازمان ، نشان می‌دهد که چگونه می‌توان شکافهای موجود را پر کرد .
۳-    دریافت مشاوره: با راهنمایی های استاد راهنما و برخی اساتید دیگر در این زمینه، مسیر پروژه تعیین شد.
۴-    استخراج نتایج: در این مرحله پس از بررسی اسناد جمع آوری شده و همچنین راهنمایی های اساتید ارجمند نتایجی در این مرحله استخراج شده است.
۵-    ارائه مدلها: با تجزیه و تحلیل نتایج مدلهایی در جهت رسیدن به آمادگی الکترونیکی دسته بندی و ارائه شد.
۶-    ارائه معیارها: برای رسیدن به آمادگی الکترونیکی نیازمند معیارهایی می باشد، تا منطبق با آنها در راستای مدل مربوطه بتوان به آمادگی الکترونیکی در جامعه رسید.
۷-    مدل بهینه: با بررسی مدلها و معیارهای بدست آمده در حوزه های مختلف( سازمانهای دولتی، بنگاههای اقتصادی و …) مدل بهینه در هر حوزه تعیین شد.
 

 
تعاریف
در اين بخش به تعريف و مفهوم كلي آمادگي الكترونيكي، ضرورت های آمادگی الکترونیکی ،مزایای آمادگی الکترونیکی و …. خواهيم پرداخت. آمادگي الكترونيكي داراي مدل هاي اندازه گيري متفاوتي مي باشد، كه هر كدام از اين مدل ها به صورت مجزا تعريف واحدي را از آمادگي الكترونيكي ارائه مي دهند. در فصلهای بعدی نیز به این عناوین خواهیم پرداخت.

شناسایی معیارهای سنجش آمادگی الکترونیکی

مفهوم آمادگی الکترونیکی
آمادگي الکترونيکي عبارت است از مجموعه شاخص هاي استاندارد و مورد تائيد سازمان هاي بين المللي در مورد توانمندي ها، امکانات و سرمايه گذاري هاي يک کشور، شهر يا شرکت در زمينه فناوري اطلاعات که نماينده حجم تلاش ها و پيشرفت هاي آن محيط براي کاربردي تر کردن فناوري اطلاعات است.
گروه همكاريهاي اقتصادي آسيا و اقيانوسيه (APEC) كشوري را آماده الكترونيكي ميداند كه داراي تجارت آزاد، صنعت قانونمند، سهولت در صادرات و هماهنگ با استانداردهاي دولتي و توافقنامههاي تجاري است.
مطابق تعريف ارائه شده در پروژه سياستگذاري سيستمهاي كامپيوتري (CSPP) يك جامعه آماده از لحاظ الكترونيكي، جامعه اي است كه داراي سرعت بالاي دسترسي به شبكه در يك بازار رقابتي، دسترسي و استفاده پايدار از فناوري اطلاعات و ارتباطات در مدارس، ادارات دولتي، بنگاههاي اقتصادي، خانهها و مراكز بهداشتي است. در چنين جامعهاي امنيت و حريم خصوصي افراد هنگام بهرهگيري از روشهاي الكترونيكي تامين شده و سياستهاي دولتي از كاربري و اتصال به شبكههاي كامپيوتري حمايت ميكنند.
براساس اين تعريف ميزان نفوذ فناوري اطلاعات و ارتباطات درخانهها، بنگاههاي اقتصادي، مراكز بهداشتي و درماني و ادارات دولتي مبناي ارزيابي آمادگي الكترونيكي يك جامعه قرار ميگيرد.
 طبق تعريف مركز توسعه بينالمللي در دانشگاه هاروارد (CID) يك جامعه آماده از لحاظ الكترونيكي مجهز به زيرساختهاي فيزيكي ضروري فناوري اطلاعات و ارتباطات مانند شبكه مخابراتي با پهناي باند وسيع، دسترسي مطمئن و قيمت مناسب است. فناوري اطلاعات و ارتباطات در جوانب مختلف چنين جامعهاي درآميخته است. در چنين جامعهاي روشهاي الكترونيكي در تجارت به كارگيري شده و داراي بازار فناوري اطلاعات و ارتباطات مناسبي است، در زمينههاي اجتماعي و فرهنگي، داراي محتويات بومي و غني و سازمانهاي برخط است. فناوري اطلاعات و ارتباطات در زندگي روزمره به كار ميرود و در مدارس تدريس ميشود، در بخشهاي دولتي، خدمات دولت الكترونيكي به كارگيري ميشود. همچنين داراي صنعت رقابتي قوي در عرصه مخابرات، قوانين مستقل، امكان دسترسي جهاني و بهرهبرداري از تجارت و سرمايهگذاري خارجي است.
به عنوان آخرين تعريف طبق نظر موسسه بينالمللي مككونل آمادگي الكترونيكي به عنوان توانايي يك كشور در زمينه بهرهبرداري از اقتصاد ديجيتال تعريف ميشود.]  [
    طبق تعاریف بالا آمادگي الکترونيکي شامل مجموعه شاخص هاي استاندارد و مورد تاييد سازمان هاي بين المللي در مورد توانمندي ها، امکانات و سرمايه گذاري هاي يک کشور، شهر يا شرکت در زمينه فناوري اطلاعات است.
آمادگی الکترونیکی در مدل های مختلف دارای تعاریف متعددی است. با بررسی این تعاریف متوجه این امر مشترک در تمامی آنها خواهیم شد که؛ ميزان نفوذ فناوري اطلاعات و ارتباطات درخانهها، بنگاههاي اقتصادي، مراكز بهداشتي و درماني و ادارات دولتي مبناي ارزيابي آمادگي الكترونيكي يك جامعه قرار ميگيرد.
حال با قرار دادن معیارهای مورد قبول در هر کشور می توانیم میزان آمادگی الکترونیکی را بسنجیم. به عنوان مثال؛ داشتن سازمانهایی بر خط و یا مدارسی که دارای امکانات فناوری اطلاعات باشد.
سپس با سنجیدن این معیارها می توان به میزان آمادگی یک کشور، شهر یا شرکت دسترسی پیدا کرد.
از جمله مدل هایی که در سطح جهان مورد قبول هستند می توان به Mc connel ، CID ،APEC و… اشاره کرد.

تعاريف آمادگی الکترونيکی
يک جامعه آماده از لحاظ الکترونيکي داراي سرعت بالاي دسترسي به شبکه در يک بازار رقابتي، دسترسي و استفاده پايدار از ICTدر مدارس، ادارات دولتي، بنگاههای اقتصادی، خانهها و مراکز بهداشتي است. در چنين جامعهاي امنيت و حريم خصوصي افراد در ارتباطات برخط تامين است.  سياستهاي دولتي حامی استفاده از شبکه های رايانه ای است. اين تعريف نفوذ  ICT  در خانهها، بنگاه ها، مراکز بهداشتي و درماني و ادارات دولتي را مبناي آمادگي الکترونيکي يک جامعه قرار ميدهد. ) (CSPP
يک جامعه آماده از لحاظ الکترونيکي مجهز به زير ساختهاي فيزيکي و ضروري ICT مانند پهناي باند وسيع و دسترسي مطمئن و با قيمت مناسب  ميباشد. ICT در جوانب مختلف چنين جامعهاي در آميخته است؛ مثلاً در زمينه تجارت، کسب و کار وتجارت الکترونيک شکل گرفته و داراي بازار ICT مناسبي ميباشد؛ در زمينههاي اجتماعي و فرهنگي، داراي محتويات بوميو غني برخط و سازمانهاي برخط ميباشد . ICT در زندگي روزمره به کار ميرود،  در مدارس تدريس ميشود، در زمينههاي دولتي از خدمات دولت الکترونيک بهره ميبرد، داراي مخابرات رقابتي قوي است، داراي قوانين مستقل و متعهد به دسترسي جهاني و فاقد محدوديتهايي در زمينه تجارت و سرمايه گذاري خارجي است.(CID)
کشوري براي تجارت الکترونيکي آماده است که داراي تجارت آزاد، صنعت قانونمند، سهولت در صادرات، هماهنگ با استانداردهاي دولتي و توافقنامههاي تجاري باشد.(APEC)
يک کشور آماده نيازمند اعتماد مشتريان در امنيت و محرمانگي تجارت الکترونيکي، تکنولوژي امن، کاربران آموزش ديده بيشتر، هزينه هاي آموزشي کمتر، سياستهاي محدود کننده کمتر، مدلهاي کسب و کار جديد  و هزينه هاي کمتر براي تجارت الکترونيک است.(WITSA)  ] [
    در مدل CID بیشتر به جنبه زیر ساختهای فیزیکی  ICTو کاربرد وسیع آن در زمینه های مختلف جامعه اشاره می شود، بنابراین داشتن پهناي باند وسيع، دسترسي مطمئن و با قيمت مناسب را مدنظر قرار می دهد. دارا بودن مخابرات رقابتي قوي بسیار مهم است؛ هم چنین داراي قوانين مستقل و متعهد به دسترسي جهاني و فاقد محدوديتهايي در زمينه تجارت و سرمايه گذاري خارجی نیز در نظر گرفته می شود.
اما در مدل CSPP يک جامعه آماده از لحاظ الکترونيکي داراي سرعت بالاي دسترسي به شبکه در يک بازار رقابتي، دسترسي و استفاده پايدار از ICT در زمینه های مختلف آمادگی الکترونیکی است؛ بنابراین داشتن یک ساختار شبکه ای منسجم و پایدار که دارای مزیت رقابتی نیز باشد در راَس موضوعات قرار می گیرد.
مدل APEC تجارت الکترونیکی یک کشوري که  دارای آزادی و سهولت در صاردات بوده و همچنین مطابق با استانداردها و قوانین تجاری باشد را معیار آمادگی الكترونيكي یک جامعه می داند.
 مدل WITSA کشوری را دارای آمادگی الکترونیکی می داند که بتواند اعتماد مشتریان را در امنیت تجارت الکترونیکی تامین کرده باشد، همچنین بایستی دارای نیروی کار آموزش دیده با کمترین هزینه در تمامی زمینه ها ، سیاستهای محدود کننده کمتر و بکارگیری مدل های کسب و کار بیشتر باشد.

اهداف آمادگی الکترونیکی
دو هدف عمده با موضوعات مرتبط با افراد، بنگاههاي اقتصادي و دولت،  براي نيل به آمادگي الكترونيكي وجود دارد.  ( شكل شماره ۱ )

۱-۵-۱-      اهداف اقتصادی
برخی از اهداف اقتصادی نیل به آمادگی الکترونیکی عبارتند از:
۱-۵-۱-۱-    حفظ توان رقابت در دنیای دیجیتال
۱-۵-۱-۲-    ایجاد زیر ساخت های پایدار فناوری اطلاعات و ارتباطات
۱-۵-۱-۳-    استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و یکپارچگی آن در راستای توسعه توان اقتصادی
۱-۵-۱-۴-    گسترش سرمایه گذاری خارجی
اهداف اقتصادی تحقق فناوری اطلاعات و ارتباطات را در همه بخش های کلیدی کشور شامل آموزش، بهداشت و درمان، تولید و غیره پوشش می دهد. آمادگی الکترونیکی به جذب سرمایه گذاری خارجی در یک کشور کمک خواهد کرد. با مشارکت در شبکه جهانی اطلاعات ، کشور های در حال توسعه می توانند از قابلیت های شبکه ای برای ایجاد ارتباط و تجارت با سایر ملل استفاده کنند.
۱-۵-۱-    اهداف اجتماعی
برخی از اهداف اجتماعی نیل به آمادگی الکترونیکی عبارتند از:
۱-۵-۲-۱-    بهره مندی افراد، بنگاهها و دولت ها از اطلاعات کیفی
۱-۵-۲-۲-    کاهش شکاف دیجیتالی
۱-۵-۲-۳-    ایجاد اعتماد در مشتریان
اهداف اجتماعی آمادگی الکترونیکی با توجه به سطح سواد پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات در یک کشور گسترش می یابد و برنامه های شکاف دیجیتالی برای دسترسی تودهء مردم به این فناوری را پوشش می دهد. این اهداف کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس و سایر مکان های کاری و به عبارت بهتر زندگی روزمره را شامل شده و به دنبال ایجاد امنیت و اعتماد برای به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جامعه است.   ] [
    بنابراین به طور کلی می توان گفت، آمادگی الکترونیکی دارای دو هدف اقتصادی و اجتماعی است:
۱)    اهداف اقتصادی: توانایی حفظ رقابت در دنیای دیجیتال، داشتن زیر ساخت های قوی، روابط خارجی با سایر کشور ها، توسعه توان اقتصادی.با داشتن زیر ساخت های شبکه ای مناسب و قوی می توان سرمایه گذاری خارجی را در تمامی زمینه ها جذب کرد.
۲)    اهداف اجتماعی: دسترسی کلیه اقشار جامعه به اطلاعات، کاهش شکاف دیجیتالی، ایجاد اعتماد در مشتریان. با کم کردن شکاف دیجیتالی در افراد جامعه و در اختیار قرار دادن اطلاعات برای همه افراد می توان موجب افزایش آمادگی الکترونیکی در جامعه شد.

خرید و دانلود

با قیمت 15,000 تومان

عتیقه زیرخاکی گنج